26. juni 2019
Chefdirigent Toshiyuki Kamioka fornøjede publikum helt afslappet og fri, selv om han bærer et tungt ansvar på sine skuldre. Foto: Jesper From
gallery icon

Se billedserie

Chefdirigent Toshiyuki Kamioka fornøjede publikum helt afslappet og fri, selv om han bærer et tungt ansvar på sine skuldre. Foto: Jesper From
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billeder: Legende symfonikoncert med en dansende dirigent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billeder: Legende symfonikoncert med en dansende dirigent
Opdateret 26. februar 2019 kl. 08:05
Stevns - 25. februar 2019 kl. 14:23
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det behøver bestemt ikke at være kedeligt at gå til symfonikoncert. Det beviste Copenhagen Phil fredag aften i Hårlevhallen, da de 75 musikere leverede en medrivende aften med og omkring Wolfgang Amadeus Mozart. Dels i form af hans egen Jupiter-symfoni, dels med to klassiske værker skrevet af to af komponistkolleger, der begge følte sig i kunstnerisk gæld til mesteren fra Wien.

Helt præcist havde 198 tilhørere løst billet til Stevns Teaterforenings årlige symfonikoncert, og forinden da havde 60 deltaget i Frans Rasmussens introduktion til aftenens program ved en særskilt seance i Hårlevhallens cafeteria. Dermed kom der i år et større publikum end set længe, omend der stadig var ledige stole på halgulvet, da koncerten gik i gang kl. 19.30.

Aftenens stjerne var solisten Andreas Fosdal, der til daglig er oboist i orkestret, men som ved denne lejlighed var solist i Richard Strauss' obokoncert, der netop er inspireret af Mozarts kompositioner og hans noget mindre besætning af orkestret.

Men ellers var det den japanske chefdirigent Toshiyuki Kamioka, der stjal billedet. Han stod - som dirigenter normalt gør - med ryggen til publikum under det meste af koncerten, men når han ind imellem vendte sig om, kunne man se en nærmest afslappet og næsten dansende dirigent fortolke Mozart og hans fans, så ingen kunne være i tvivl om, at musikken var sprællevende og alt andet end tung og melankolsk.

Han blev introduceret af et medlem af blæsergruppen, der fortalte om en tidligere koncert, hvor Copenhagen Phil havde været i Gladsaxe til en koncert for børn. Her havde Toshiyuki Kamioka moret sig med at dirigere nogle af børnene - og én af dem havde stillet de forløsende spørgsmål til ham: - Bliver man så skør af at være dirigent?

Noget tyder på, at svaret på spørgsmålet var et ja - og det var givetvis med til at holde dampen oppe under koncerten.

Efter pausen tog forkvinden for Stevns Teaterforening: Lene Vestergård ordet og mindede publikum, at det bestemt ikke er nogen selvfølge, at man én gang om året kan komme til klassisk symfonikoncert i Hårlevhallen.

- Koncerten er et utroligt privilegeret møde mellem 200 tilhørere, der holder af klassisk musik, og 75 musikere, der lever af at udføre den. Vi er glade for at have jer her hos os, selv om det er et faktum, at Copenhagen Phil bærer hele regeringens to procents omprioriteringsbidrag (nedskæring, red.) på de fire danske landsdelsorkestre, sagde hun.

Disse manende ord kunne publikum så tænke over under Mozarts symfoni nr. 41 - med udsigt til sportshal og reklamebannere. En tilhører skrev efter koncerten til redaktionen og foreslog, at teaterforeningen næste år slukker neonlamperne i loftet, mens musikken spiller, for at »fjerne håndboldfornemmelsen«. Copenhagen Phil har alligevel medbragt egne spots.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk