10. august 2020
Mira er et smukt syn. Både år den ligger til kaj og sejler på åbent hav. Det er ikke for ingenting, at hun bliver kaldt "Nyhavns førstedame". Foto: Erik Nielsen
gallery icon

Se billedserie

Mira er et smukt syn. Både år den ligger til kaj og sejler på åbent hav. Det er ikke for ingenting, at hun bliver kaldt "Nyhavns førstedame". Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billeder: Et stort skib i en lille havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billeder: Et stort skib i en lille havn
Stevns - 28. juli 2020 kl. 14:14
Af Erik Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Miras skønhed har givet hende tilnavnet Nyhavns Førstedame. Skonnerten sejler med gæster fra maj til oktober. Udgangspunktet er kajen foran Copenhagen Admiral Hotel tæt på Nyhavn, hvor den var på vej tilbage til, da den efter en uges chartret sommertogt anløb Bøgeskov Havn i lørdags.

arrow Læs også: Anne har fundet drømmejobbet på Mira

Dem DAGBLADET har talt med, har aldrig set sådan et stort skib i den lille havn på nordsiden af Stevns før. Og det var da også et imponerende syn, der mødte undertegnede, da vejen gik forbi havnen.

Mira er oprindeligt bygget til at sejle med gods, men nu sejler den kun med chartergæster og selskaber af næsten enhver art.

Mål og vægt

Den har en længde over alt på 27,5 meter og er 5,05 meter bred. Mastehøjden er 20 meter over vandlinjen, og skibet har et samlet sejlareal på 270 kvadtatmeter.

Skonnerten stikker 1,95 i dybgang alt efter, hvor lastet den er. I sig selv vejer hele herligheden 58 tons.

Med en vanddybde i indsejlingen på 2,10 meter, så kunne Miras køl lige akkurat sejle hen over havnebunden for at lægge sig langskibs til kajen ved Bøgeskov Havns klubhus.

Miras historie

Wilders Plads Ejendomme på Christianshavn købte Mira i 2004. Skibet har indgået i De Forenede Sejlskibes flåde siden 2010 og er nu en professionel arbejdsplads for skipper, styrmand og kabyspersonale.

Mira blev bygget som tomastet skonnert ved Rasmus Møllers Værft i Faaborg i 1898. Det var før lastbilerne og de store broers tid, og skipper Niels MIRA Hansen og hans dæksdreng sejlede de indre danske farvande tynde med alskens gods.

Den næste ejer, skipper Johannes Holm installerede i 1935 en motor. Brændstofmanglen under Anden Verdenskrig bragte dog atter sejlene til deres ret.

Ingeniør Claus Jacobsen forelskede sig i skibet og købte det i 1971 for at rigge det op igen. Herefter blev skibet ladet med chartergæster og unge mennesker, som trængte til et positivt indhold i tilværelsen.

I 1993 blev Mira skadet ved en påsejling og måtte på værft. Det viste sig, at tidens tand havde været hårdere ved Mira end forventet, så motorsaven blev startet op og efterlod kun ganske lidt af det originale skib.

Fonden Mira af København blev stiftet med det ene formål at bevare denne kulturhistoriske værdi for eftertiden. Statens Skibsbevaringsfond, Augustinus Fonden, Tuborg-fondet, Arbejdsmarkedets Feriefond, Louis Poulsen og andre gik ind og støttede restaureringen på E.M. Bådbyg i Gilleleje.

I 1999 var Mira atter klar til at gå i drift som charterskib med et udseende som ved fødslen. Kun modificeret, så skibet opfylder de krav, som gæsterne og Søfartsstyrelsen stiller til komfort og sikkerhed.

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk