22. februar 2019
Foto: Sabine Kleinhout
gallery icon

Se billedserie

Foto: Sabine Kleinhout
Foto: SABINE-KLEINHOUTxxx
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Anmeldelse: Storslået drama i fremragende kulisse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anmeldelse: Storslået drama i fremragende kulisse
Opdateret 19. august 2016 kl. 14:12
Stevns - 19. august 2016 kl. 12:43
Af Erik Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Anmeldelse
Af Erik Nielsen
Den gamle pyramide i Boesdal er et indtagende spillested for musik og teater- og den er et direkte fremragende valg, når det gælder om at formidle historien om tiden før og efter en meteor, der smadrede ind i Jorden for godt 66 millioner år siden og gjorde en ende på dinosaurernes herredømme.

arrow Læs også: Stor teatersatsning i pyramide genopstår

Ja, det var faktisk historien om Stevns Klint fra tidernes morgen og til nu, som udspillede sig for øjnene af et premiere-publikum, der besatte 400 sæder i en rundkreds i pyramidens midte. Denne lange historie blev kogt ned til halvanden time med ingredienser som lysshow, rislende vand og ikke mindst bulder og brag samt meget moderne toner formidlet med synthesizer, skønsang og hjemmelavede instrumenter.

At formidle historien om, hvorfor netop Stevns Klint i 2014 blev udnævnt til Unesco Verdensarv i et halvanden times musikdramatisk teateropsætning, må siges at grænse til galskab. Men ifølge folkelig visdom er der kun nuancer til forskel på genialitet og vanvid.

I det perspektiv må projektet og forestillingen: Klint nødvendigvis også indtages. Og jeg må sige, at torsdag aftens premiere ramte lige ind i den nerve, som får idé-magerne: Lene Vestergård og Birgit Løkke til at fremstå geniale.

Førstnævnte har stået får tekst og instruktion, mens Løkke har komponeret.

Udførelsen af de mange tanker, som er sprunget ud af de to idé-mageres hjerner, blev åbenbaret i lys og lyd, men i lige så høj grad af mørke og stilhed.

I første halvdel af anden sats bliver pyramiden således pludselig genstand for total stilhed og mørke i nøjagtigt tre minutter og 33 sekunder. Hvis det var sket i enhver anden forestilling ville det nok have beroet på et strømsvigt, eller at hovedrolleindehaveren var gået i koma.

Men her var det planlagt. Det var en del af forestillingen. Jeg må ærligt indrømme, at jeg i den sekvens sad og tænkte: »Nu kan de vist ikke trække den meget længere!«.

Men det kunne de. Og de slap af sted med det. Publikum forholdt sig fuldstændigt i ro. Og hvis jeg hørte et enkelt host, så blev det undertrykt i en grad, så stilheden ikke blev forstyrret. For stilheden og følelsen af tomrum og mørke havde en højere mening.

Når Jorden rammes af en meteor, opstår der svingninger i hele jordkloden. Disse svingninger blev levendegjort for publikum efter denne »udramatiske pause« med stilhed. Min hustru på sædet ved siden af mig blev således så forskrækket i aftes, at hun var lige ved at falde ned fra sin stol.

Man må sige, at holdet bag Klint havde effekterne og virkemidlerne på plads. Pernille Planteners lysdesign, Jesper Sibergs lyddesign og kordirigenten: Charlotte Muus Mogensen førte i den grad tekst og noder ud i pyramidens rum, så vi i aftes glemte tid og sted og lod os føre med på tidsrejsen for Stevns Klint.

Jeg vil anbefale alle at gå ind og se Klint i Boesdal. Forestillingen spiller hver aften til og med søndag, og jeg har aldrig set noget lignende! Det er en unik oplevelse i en storslået opsætning, som man kun har ganske få dage til at blive en del af. Gør det!

arrow Klint - nu også på film
26. maj 2017 kl. 14:02 Opdateret: kl. 13:00
arrow Klint indstillet til en Reumert
26. april 2017 kl. 13:10 Opdateret: kl. 12:41
arrow Lene Vestergård får Stevnsprisen
18. november 2016 kl. 12:47 Opdateret: kl. 12:47

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk