12. december 2018
Esmeralda (Sally Jensen) er gift med Gringoire, som hun frelste fra galgen, men holder stævnemøde med Phøbus (Lars Fridberg Nielsen), som hun er hemmeligt forelsket i. Det bekommer ikke Frollo vel, men det er Quasimodo, der til sidst redder hende fra bålet. Foto: Jens Wollesen
gallery icon

Se billedserie

Artiklen: Anmeldelse: Ambitiøst, imponerende, storslået - og langtrukkent

Anmeldelse: Ambitiøst, imponerende, storslået - og langtrukkent
Stevns - 25. juni 2018 kl. 14:13
Af Henrik Fisker

Stevns Friluftsscenes sommerforestillinger har i de senere år gennemgået en positiv udvikling, hvor der er blevet strammet op på såvel teknikken som dramaturgien. Valget af forestillinger har været båret af ønsket om mere vedkommende teater, og det ses tydeligt, at der fra og med sidste år er kommet en ny og mere professionel instruktør til.

Hans navn er Jens Damsager Hansen, og han lægger ikke skjul på, at opgaven med at sætte denne sommers friluftsforestilling op har »kostet blod, sved og tårer«. I det flotte program, som publikum modtog ved premieren i går, slår han fast, at det var bestyrelsen for Stevns Friluftsscene, der insisterede på at opføre Klokkeren fra Notre Dame. Han advarede mod planen, som han kaldte »umulig«, fordi der ikke var folk nok til at besætte de mange roller, fordi stykket har en sværhedsgrad langt ud over, hvad Friluftsscenen ellers har præsteret, og at der var mere musik og mere dans med end tidligere. For at få det hele til at lykkes krævede det flere prøver og væsentligt mere disciplin end tidligere år.

Ingen kan være i tvivl om, at der er blevet udvist betydelig disciplin på og bag Friluftsscenen de seneste måneder - ja, faktisk helt tilbage til begyndelsen af november, hvor de første skuespillere blev castet til deres roller. En forestilling på Stevns Friluftsscene er først og sidst udtryk for mange menneskers frivillige vedholdende arbejde, og derfor kan alle - på og uden for scenen - ønske hinanden tillykke med, at de kom i mål med »den umulige« opgave. Det er en præstation ud over det normale.

Nogle karakterer i forestillingen brændte flot igennem ved premieren, mens andre virkede mere usikre eller havde problemer med replikkerne. Men der er så meget styr på skuespillet, at disse små fodfejl ikke bremsede handlingen - og det er i sig selv en kunst at komme videre, når alt ikke går som planlagt.

Alvorstungt drama
Sidste sommer så 850 tilskuere det veloplagte lystspil: Sommer i Tyrol på Friluftsscenen - det højeste publikumstal i årevis - og det endda trods en aflysning på grund af vedvarende regnvejr. I år lover vejrudsigten tørvejr hele ugen, men der var ikke udsolgt til premieren søndag.

Men Klokkeren fra Notre Dame er ikke et humørfyldt lystspil - det er alvorstungt drama hentet fra en litterær klassiker, der handler om middelalderens sorte rekvisition, hvor den katolske kirke og adelen herskede, sigøjnere blev forfulgt, rettergangen var vilkårlig, og hekse blev brændt på bålet. Teaterforestillingen og dens mange sange bliver derfor et moralsk opgør med magtens uretfærdighed - og det går voldsomt for sig med såvel mord, henrettelser, tortur og voldtægt på scenen. Det er ikke for små børn og sarte sjæle.

Det hele kredser om sigøjnerkvinden: Esmeralda, der sætter brand i forskellige mænd - inklusive den ærgerrige og hykleriske ærkediakon Frollo, der som katolsk pater ellers burde leve i strengt cølibat. Men Esmeralda har et stort hjerte og frelser flere af sine tilbedere fra galgen, selv om hun »bare« er en sigøjner, der ikke har adgang til kirken. Det kommer i sidste ende hende selv til gode, da det er hendes tur til at blive offer for magtens tyranni - som heks på bålet.

En nænsom beskæring
Esmeralda er sammen med sine tilbedere: ærkediakonen Frollo, digteren Gringoire, kaptajnen Phøbus og klokkeren Quasimodo omdrejningspunktet i forestillingen - flot spillet af Sally Jensen, der også havde en hovedrolle sidste år i Sommer i Tyrol. De øvrige medvirkende understøtter på forskellig vis spillet mellem de fem, men har ikke på samme måde bærende roller.

Det er her, at en nænsom beskæring af såvel handlingen som rollelisten kunne have været på sin plads. Tre timer og 15 minutter - inklusive 20 minutters pause med tid til at købe kaffe og æbleskiver - er i overkanten af, hvad man kan byde publikum, der også kan have svært ved at holde så mange karakterer adskilt fra hinanden. Og så begynder det at blive langtrukkent set fra tilskuerpladserne.

Men den konstatering bør dog ikke skygge for, at Friluftsscenen med sin ambitiøse opsætning af Klokkeren fra Notre Dame har leveret en imponerende flot og storslået sommerforestilling, der vidner om viljen til at præstere ud over det sædvanlige.

»Klokkeren fra Notre Dame« med Stevns Friluftsscene opføres amfiscenen på Gymnastikefterskolen Stevns. Instruktør: Jens Damsager Hansen. Spilledage: mandag 25. juni kl. 19.00, onsdag 27. juni kl. 19.00, lørdag 30. juni kl. 14.00 og 19.00 samt søndag 1. juli kl. 14.00. Varighed: tre timer og 15 minutter med en pause undervejs. Billetpris: 125 kroner (60 kroner for børn 7-14 år).

Køb

Artikel eller billede

Skriv til: