5. august 2021
Olaf Eller ses her under sin trænertid i Frederikshavn. Den nordjyske klub stillede en bolig til rådighed, men ofte kørte han også hjem for at besøge familien i hovedstadsområdet. I dag er han landstræner for Danmarks U20-landshold.
gallery icon

Se billedserie

Olaf Eller ses her under sin trænertid i Frederikshavn. Den nordjyske klub stillede en bolig til rådighed, men ofte kørte han også hjem for at besøge familien i hovedstadsområdet. I dag er han landstræner for Danmarks U20-landshold.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sportsledere bruger bilen som kontor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Sportsledere bruger bilen som kontor

Lang transporttid behøver ikke at betyde reduceret arbejdstid. Tre sportsledere fortæller om, hvordan de bruger og har brugt tiden på landevejene konstruktivt.

Sport - 11. maj 2021 kl. 12:00
Af Ritzau

Det er på kamp- og træningsbaner i haller, arenaer og stadioner, at elitesportshold forbereder sig og vinder mesterskaber.

Men for holdenes ledere foregår dele af forberedelserne også på de danske veje eller ved et bord i et InterCity-tog.

I 2018 foretog den uafhængige tænketank Kraka en undersøgelse for Dansk Industri, og den viste, at danskerne i gennemsnit havde 21,2 kilometer på arbejde - altså lidt over 42 kilometers daglig kørsel med det ene eller andet transportmiddel.

Ritzau har snakket med tre af de sportsledere, som i perioder trækker gennemsnittet voldsomt op. De har lært at bruge de mange transporttimer konstruktivt, så deres klubber også har udbytte af en kø på den smalle fynske motorvej eller Vejlefjordbroen.

Det er hovedsageligt telefonmøder og samtaler med kolleger, klubledere, agenter og medier, der klares under transporten. Det er ikke nødvendigt at være i samme rum for at diskutere taktiske overvejelser til den næste kamp eller indkøb af nye spillere.

- Der er virkelig mange arbejdsopgaver, man i stor udstrækning kan lave eller tænke sig til fra bilen, siger GOG-cheftræner Nicolej Krickau, der dagligt tilbagelægger to gange 144 kilometer mellem Horsens og sydfynske Gudme.

- Der er altid nogen - kolleger, spillere, agenter - som jeg vil eller skal snakke med på et tidspunkt alligevel.

- Selvfølgelig ville jeg hellere have et kvarter på arbejde end halvanden time, men jeg er ret overbevist om, at havde jeg 2,5 timer mere til rådighed om dagen, så havde jeg brugt dem på kontoret, i røret eller foran computeren alligevel, siger Krickau.

Ishockeytræneren Olaf Eller boede i Dragør på Amager, da han i perioden 2011-2013 trænede Esbjerg. Det gav en daglig køretur på to gange 300 kilometer - eller omkring seks timer i et DSB-tog.

Den megen transporttid gav et uventet positivt udbytte for træneren, som samtidig heller ikke føler, at han gav afkald på noget ved at bo langt væk.

Det fortæller den nuværende ungdomslandstræner, mens han meget sigende sidder i bilen på vej tværs over landet.

- Jeg havde flere samtaler med spillerne i Esbjerg, end de gange hvor jeg har boet i nærheden af min arbejdsgiver og været i hallen dag ud og dag ind. Jeg fik en fordybelse og et indblik, som jeg ikke har haft andre steder.

- Det var en slags kvalitetstid, fordi der ikke var en masse distraktioner i bilen eller toget, som der ville være, hvis jeg enten var hjemme eller henne i klubben, siger Eller.

Fra en base i Odense har Troels Bech pendlet til trænerjob i Herning og Silkeborg og til sportsdirektørtjansen i Brøndby. I sidstnævnte stilling var det nærmest en nødvendighed at bruge bilen som kontor.

- Der er mange samtaler for en cheftræner, men der er massivt mange flere som sportsdirektør. Så da jeg arbejde i Brøndby, kunne jeg sagtens have boet i Holstebro og så stadig få fyldt køretiden ud med de samtaler, der var nødvendige.

- Tidligere syntes jeg, at det var flovt at forlade kontoret, før de sidste gik, bare fordi jeg skulle køre langt. Men med rette kunne jeg sige, at jeg bare gik ind i mit næste kontor, min bil. Så med den kontortid regnet ind, så var jeg jo den, der arbejdede suverænt mest, siger Troels Bech.

Fælles for de tre ledere er, at det er familiehensyn, som har gjort, at de ikke er flyttet nærmere deres arbejdsgiver. Ingen af dem føler, at transporttiden dræner dem for energi privat eller professionelt.

- For mig har det også været en absolut produktiv tid. Det eneste, der har været spildt, er, at jeg har kørt millioner af kilometer i Danmark, og jeg har set den samme tynde tarm af Danmark i form af de 20-25 meter til højre og til venstre fra motorvejen.

- Jeg kunne have set hele verden flere gange, hvis jeg havde kørt nye ruter, men jeg har kørt i den samme lille tunnel i 30 år, siger Troels Bech.

På rolige dage kan transporten også være en "mig-tid" mellem familielivet og et tidskrævende job.

- Da jeg var i Esbjerg, var det lettere allerede at have afsluttet arbejdet og koblet lidt af, så man var helt til stede, når man trådte ind ad døren derhjemme. I andre klubber er jeg nogle gange kommet direkte hjem efter kamp og træning og har taget nødvendige telefonsamtaler i stuen, siger Olaf Eller.

Troels Bech supplerer:

- Det er ikke nødvendigvis fordummende at transportere sig, for det kan også være den oase, hvor man kan fylde lidt mere på sin egen tank. Nysgerrigheden kan få lov til at vandre lidt, hvis man ikke tager telefonen vel at mærke. Man kan både med tanker, lydbøger eller podcast komme meget langt, siger han.

Til udekampe kan der være en geografisk fordel ved at bo et andet sted i landet end sin arbejdsgiver.

- Hvis vi nu spiller på Mors, kan jeg stige på i Vejle, og så har jeg stadig to timer sammen med drengene i bussen, selv om jeg ikke er stået på fra start, siger Nicolej Krickau.

Olaf Eller sparede jævnligt transporttid til ishockeyhallerne.

- Der var den fleksibilitet, at hvis Esbjerg eksempelvis spillede i Rødovre, så mødte jeg direkte op derude, siger han.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?