12. april 2021
myriam-jessier-eveI7MOcSmw-unsplash
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Virksomhedsejer: Derfor skal du satse på online markedsføring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomhedsejer: Derfor skal du satse på online markedsføring

Ejer du en virksomhed, kan du med fordel satse på online markedsføring. Men hvorfor nu det? Det får du 3 gode grunde til i denne artikel.

Dine kunder befinder sig online

Som virksomhed handler det om at gøre sit budskab synligt der, hvor ens kunder befinder sig. Om det så er i form af busreklamer, trykte avisannoncer, iøjnefaldende neonreklamer eller andre former for fysisk markedsføring i gadebilledet.

Der er dog ét sted, hvor næsten alle dine potentielle kunder befinder sig: på internettet. I 2020 havde 95 % af alle danske familier adgang til internettet i hjemmet, ligesom 90 % af danskerne ejede en smartphone.

Dermed vil du ved at markedsføre dig online potentielt altid kunne blive set af din målgruppe. Omvendt kan du ikke regne med, at din målgruppe opholder sig i de busser, læser de aviser, eller befinder sig på de gader, hvor du annoncerer fysisk.

Du kan tilpasse din markedsføring til din målgruppe

Én ting er, at din målgruppe befinder sig på de platforme, hvor du markedsfører din virksomhed. Noget andet er, at de ser og interagerer med din markedsføring.

Og her har online markedsføring en kæmpe fordel. Med online markedsføring kan du nemlig inddele sin målgruppe i segmenter – og så tilpasse din markedsføring derefter. Denne strategi kaldes målgruppesegmentering.

Ved målgruppesegmentering analyserer du, hvordan og hvor dine brugere interagerer på nettet. Googler de meget? Er de ofte på bestemte sociale medier? Hvilke søgeord bruger de, når de skal finde de produkter eller ydelser, din virksomhed tilbyder?

Dét kan du finde ud af ved hjælp af forskellige analyseværktøjer. Den viden kan så bruge til at allokere dit markedsføringsbudget til de rette kanaler – om det så er annoncering på sociale medier, SEO, Google Ads eller en helt fjerde form for online markedsføring.

Du kan med andre ord tilpasse din markedsføring specifikt til din målgruppe – og på den måde sikre, at du får mest muligt ud af dit markedsføringsbudget.

Du kan bedre måle og optimere på din indsats

Selvom fysisk markedsføring har sine fordele, er det mere eller mindre umuligt at måle på, om den reelt har en effekt. For nok vil du muligvis kunne mærke en øget omsætning eller en øget interesse for din virksomhed, dine produkter eller dine services i perioder, hvor du investerer i fysisk markedsføring – men i praksis har du ikke mulighed for at måle på, om det reelt er en effekt af din markedsføringsindsats, eller om det blot er et tilfælde.

Med online markedsføring kan du altid måle og veje effekten af din indsats, fordi du sort på hvidt kan se udvikling i dine kampagner, placeringer i søgemaskinerne, hvordan dine brugere interagerer med din annoncering og så fremdeles.

Du kan altså altid sammenligne din nuværende situation med det oprindelige udgangspunkt. På den måde får du et klart billede af, om din indsats har kunnet betale sig, ligesom du altid kan optimere med afsæt i konkret data, hvis effekten ikke er som ønsket.

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?