20. juni 2018
facebook-76536_640
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Succes med Facebook annoncering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Succes med Facebook annoncering

Den digitale markedsføring har for alvor sat sit præg i hele verdens erhvervsliv. I dag er det nærmest umuligt at støde ind i en marketingansvarlig i en stor virksomhed, som ikke har digital markedsføring som en del af sin strategi.

Digital markedsføring kan tage mange forskellige former. Overordnet dækker begrebet over markedsføring af produkter eller services ved hjælp af digitale teknologier, herunder hovedsageligt internettet. En af de mest udbredte former for digital markedsføring er annoncering på platforme, hvor millioner af brugere allerede befinder sig, som Facebook er et klassisk eksempel på. I forlængelse heraf vil der i dette indlæg blive givet indblik i, hvad der gør Facebook til et oplagt medie at annoncere på samt hvordan dette blandt andet gøres mest effektivt.

Hvorfor Facebook?

I Danmark blev der i 2016 talt op til 3.476.000 aktive brugere om måneden. Dette uhyre høje antal af mennesker udgør altså et potentielt publikum til annoncører, der ønsker at betale for at markedsføre sin forretning på Facebook.

Annoncerne, som Facebook har designet, er godt integreret i brugernes nyhedsfeed, hvorfor de blender ind mellem de øvrige opslag og delinger, der befinder sig på startsiden af en brugers Facebook. Af denne grund vil annoncøren ikke blive associeret med spam, men interessen vil derimod være til stede, når brugerne falder over en annonce. Dette er i hvert fald målet, hvilket opnås mest effektivt ved hjælp af et meget essentielt nøgleord: Relevans.

En høj annoncerelevans er noget, som annoncørerne såvel som Facebook selv opnår fordel ved, hvorfor mulighederne for at vise relevante annoncer er mange.

Målgrupper der rammer det rigtige kundesegment

Som bekendt findes der på Facebook et hav af informationer om de personer, der benytter sig af det. Disse informationer er ikke blot dem, som brugerne selv har opgivet, men de består også af alle de ting, som de foretager sig på Facebook.

Som annoncør er alle disse personlige informationer guld værd. Det betyder nemlig, at man selv kan oprette det publikum, man ønsker at vise sine annoncer til. Målgrupperne skal altså strikkes sammen ved brug af de oplysninger, man mener, er med til at definere det segment, hvori ens kunder befinder sig.

Hvis man eksempelvis ønsker at markedsføre en restaurant på Nørrebro, vil man altså kunne vælge at vise sine annoncer til folk, der befinder sig i Københavnsområdet og eventuelt har syntes om madsider, der stemmer overens med den type mad, som denne restaurant sælger. Det handler om at sætte sig i brugerens perspektiv og fundere over, hvem disse egentlig er og hvordan man rammer dem bedst.

Et andet eksempel kunne være, at man ønskede at markedsføre en speciel type af Pre Workout. Hvis dette er tilfældet ville demografiske oplysninger spille en vigtig rolle, da dette ikke er tilladt til børn under 18 år. For at øge relevansen vil man igen her kunne målrette efter de interesser, som er til rådighed om brugerne.

Retargeting

Retargeting er en anden og meget effektiv måde at vise annoncer til brugere på Facebook af høj relevans. Måden denne målretning fungerer påer, at man udelukkende viser annoncer til de personer, der tidligere har besøgt ens hjemmeside. På denne måde opdaterer Facebook altsåautomatisk den målgruppe, som man retter sine annoncer mod.

Hvis Retargeting er den eneste målretningsmetode, man har valgt, har de personlige informationer altså ingen indflydelse på, hvem der ender med at få vist annoncen. Grunden til, at denne funktion er så effektiv, som den der, er, at de brugere man annoncerer til faktisk allerede har vist en interesse i ens produkt.

Det kunne eksempelvis være en person, som har ville købe en herrecykel over et længere stykke tid og derfor har besøgt en masse hjemmesider for at finde en, men uden at foretage et køb. Hvis selv samme person noget tid efter sidder på Facebook og pludselig støder på en af disse forhandlere, vil der være en stor sandsynlighed for, at interessen bliver vækket til live igen.

Der er mange muligheder med Facebook annoncering og ovenstående er blot en brøkdel af måder, hvorpå man med denne platform kan vækste sin virksomhed. Det kræver dog en del teknisk viden at få en profitabel Facebook kampagne op og køre, hvorfor det stærkt kan anbefales, at man indlærer dette som det første.