18. december 2017
Søvn er ikke bare søvn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Søvn er ikke bare søvn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søvn er ikke bare søvn

Tilhører du den kategori af mennesker, der ofte undrer sig over, hvorfor de altid sover bedre på et hotel?
Ikke nok med det, lider du måske af søvnløshed. Du ligger hver nat og vender og drejer dig, og det kan der selvfølgelig være en masse gode grunde til. Det går skidt med mange menneskers søvn. I løbet af de sidste par årtier er både søvnkvaliteten, og den mængde søvn vi får faldet.

Faktisk er mange menneskers regelmæssige søvn ødelagt af pga. vort moderne stressede liv. Set i betragtning af, at vi tilbringer så stor en del af livet sovende, som vi gør, er det klart, at man må gøre noget. Det kan lade sig gøre, at sove lige så godt derhjemme som på et hotel.

Det er her den behagelige seng, madras og pude - i det hele taget al sengeudstyret - kommer ind i billedet. Og det er her, det er vigtigt at gøre sig klart, at det hele ikke bare er en eller anden seng og alt det de følger med; for der er stor forskel på det, der i dag sælges på markedet for sengeudstyr.

Gør dit hjemmearbejde før du beslutter dig

Det er en god ide at se på, hvad forskellige testsider omkring sengemiljøer har fundet frem til, ligesom det er en god ide at rådføre sig med en specialist på området. Det burde være overflødigt at sige, at man selvfølgeligt skal prøve sengen af, inden man beslutter sig for at købe. Nu om dage er det blevet til meget mere end blot det at lægge sig ned i sengeekspertens butik.

I dag kan man bestille på internettet og have sengen på prøve i en måneds tid med fortrydelsesret. Hvis ikke du har den mulighed, er det en anden, du skal handle med.

Forskning viser, at dårlig søvn kan have nogle umiddelbare forkerte virkninger på dine hormoner, dine bevægelser og din hjernefunktion. Det er endvidere hos både voksne og børn set, at dette kan medføre vægtforøgelse og øge risikoen for at pådrage sig sygdomme.

Sover du godt, spiser du også mindre, du motionerer bedre, og du bliver i det hele taget til det, forsikringsselskabet vil betragte som ”et bedre liv”.

God søvn er lige så vigtigt som motion

Når forskning har godtgjort, at utilstrækkelig søvn øger fedme risikoen med 89 % hos børn og 55 % hos voksne, er der grund til at ”råbe vagt i gevær”. Det samme med andre undersøgelser, hvor det konkluderes, at mindre end 7-8 timers søvn pr. nat øger risikoen for at udvikle hjertesygdomme og type 2-diabetes.

Søvn er en lige så vigtigt for et sundere og ”bedre liv”, som regelmæssig motion kombineret med en sund diæt er det.
Hvis du er interesseret i optimal sundhed og trivsel, bør søvn prioriteres højt i dit liv. Hvis du vil optimere dit helbred eller tabe dig, er en af de vigtigste ting, du kan gøre at få en god nats søvn. Det er ikke bare sengeudstyret, der er vigtigt i denne forbindelse.

Du bør lægge helt om og iagttage en række nye leveregler:

  1. Det er vigtigt, at du i løbet af dagen udsættes for så meget dagslys som muligt. Døgnrytmen (den såkaldte Circadianske rytme) foranlediger, at din krop reagerer som en tidtager, og det påvirker hjernen, kroppen og hormonbalancen. Daglig lyspåvirkning forbedrer søvnkvaliteten.
  2. Reducer påvirkning af ”blåt lys”, der narrer din hjerne til at tro, at det er dag, selvom det er nat. Blåt lys har med din laptop, PC, smartphone, TV eller lignende at gøre. Det vigtige søvnhormon melatonin påvirkes negativt af blåt lys.
  3. Ikke noget med store mængder kaffe eller koffein (cola) om aftenen eller sen eftermiddag.
  4. Den berømte middagslur skal undgås, for så kan du ikke falde i søvn om aftenen.
  5. Afvig ikke fra en regelmæssig søvn og opvågningsrytme, her kan weekenderne gribe forstyrrende ind.
  6. Tag 1 – 5 mg melatonin, inden du skal sove (piller for jetlag)
  7. Adskillige andre naturlige remedier kan også hjælpe dig til at slappe af og falde i søvn (Ginkgo biloba, glycin, magnesium, L-antheanin og lavendel).
  8. Undgå alkohol, det påvirker melatonin-produktionen.
  9. Indret dit soveværelse så eksterne lyskilder og støj blokeres. Skab et afslappende miljø.
  10. Find frem til den inde temperatur, der lige passer til dig, når du skal slappe af og falde i søvn.
  11. Afslapningsteknikker kan også hjælpe dig her. Meditation er her en mulighed; det samme med Yoga. Det er en god ide, hvis man er stresset menneske at tilegne sig meditationsteknikker og yogateknikker.
  12. Et afslappende bad kan gøre underværker.
  13. Få testet om du slås med søvnapnø hos en søvnspecialist
  14. Regelmæssig motion i dagtimerne, der skaber en naturlig træthed. Motion skal ikke dyrkes, før sengetid, fordi endorfiner giver nogle en følelse af ”at være høje”.
  15. Undgå væskeindtagelse inden sengetid.

Derfor er din seng vigtig

Og sidst men ikke mindst på denne liste kommer sengemiljøet altså ind i billedet. Forskning har godtgjort, at fordelene ved en ny madras allerede viser sig efter 28 dage.

Hos deltagere i en undersøgelse fandt man ud af, at det ledte til reducerede rygsmerter, reducerede skuldersmerter, reduceret rygstivhed og hos et overvejende flertal oplevede man en forbedret søvnkvalitet.

Andre undersøgelser fandt også, at nye madrasstørrelser forbedrede søvnen. Og siden det kunne konstateres, at sengetøj af dårlig kvalitet fører til øget rygsmerter, oplevede deltagere også en forbedring.

Valg af den bedste madras og sengetøj skal indrettes efter hver enkelt persons behov. Det har med kropsvægt at gøre, samt en række andre faktorer m.h.t., hvordan vi påvirkes. Hvis du opgraderer dit sengemiljø, skal du basere dit valg på personlige præferencer. Normalt siger man, det er nødvendigt at opgradere sit sengemiljø mindst hvert 5-8 år.

Den totale test af sengeudstyr vil kunne hjælpe dig til at finde det, der passer lige netop til dig. I dag kan du finde tests af hovedpuder, dyner, kontinentalsenge, topmadrasser og meget andet.

I den typiske sengetest analyseres en række af forskellige modeller, der bl.a udbydes på det danske og det norske marked. En sengetest vil kunne give dig et bedre grundlag for at beslutte dig for, hvad du vil købe. For det handler selvfølgeligt om at få den bedste og mest optimale seng i forhold til dine individuelle behov.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk