15. juni 2021
toa-heftiba-a9pFSC8dTlo-unsplash
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Oplever du ofte smerter i hverdagen? Så kan du følge disse råd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oplever du ofte smerter i hverdagen? Så kan du følge disse råd

Dette indhold er sponsoreret

Mange mennesker går rundt og har ondt. Denne smerte varierer fra person til person, og måske netop du mærker smerte i din krop fra tid til anden eller oftere endnu. Ligesom der findes et utal af forskellige smerter og måder, hvorpå den enkelte person kan opfatte smerterne, så findes der ligeledes et ubegrænset antal årsager til netop disse smerter. I denne artikel beskrives de mere almindelige og hverdagsagtige årsager til smerter. Dertil gives der i artiklen også bud på, hvordan du kan forsøge at slippe af med og forebygge disse smerter.

Dag og nat

Vi mennesker er i høj grad vanedyr og alt for sjældent går det op for os, at nogle af vores vaner er skadelige. Tag for eksempel din typiske arbejdsstilling eller dine arbejdsstillinger, hvis du har et mere aktiv job. Hvis man har et stillesiddende job, blandt andet et hvor du sidder ved et skrivebord, så er man tilbøjelig til at sidde på usunde måder. Hvis dit job derimod kræver mere fysisk engagement, kan man komme til for eksempel at løfte på en forkert måde og dette skyldes typisk, at man (som altid) vælger den nemmeste vej eller i dette tilfælde den nemmeste arbejdsstilling. Desværre bliver dette ofte til en dårlig vane. Når du er i dit hjem, kan du stadig godt udsætte din krop for dårlige stillinger, for eksempel hvis du falder i søvn i lænestolen eller sofaen, eller hvis ikke du sover ordentligt generelt.

Ømhed i musklerne

For at undgå de stillinger eller situationer, som ikke gavner din krop, kan du begynde at træne. Du kan først og fremmest træne din hjerne til at huske, at den ikke blot skal følge gamle og dårlige vaner, men i steder bryde dem. Dernæst kan du træne din krop. Træning af særligt din kropsstamme, vil have betydning for bevægelsen af din krop. Kropsstammetræning omfatter blandt andet træning af ryggen, som mange mennesker døjer med. Så længe at træningen er veltilrettelagt og ikke overbelaster dig, vil du typisk opleve smertelindring flere steder i din krop.

Hjemmegjort eller professionel massage?

Hvis du begiver dig ud i at træne dig til en bedre og smertefri følelse i din krop, vil du nok opleve øget muskelømhed til en start. Dette kan hjælpes af vejen med en massagepistol, som for eksempel forhandles hos Painhunter. Ellers kan massage, omend den er hjemmegjort eller udført af en professionel, typisk lindre ikke blot ømhed i musklerne, men også andre smerter som kan være forårsaget af forskellige ting i hverdagen.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?