10. december 2018
Vinter tåge træ
Foto: KN / Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kom lettere gennem vinteren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kom lettere gennem vinteren

Det er rigtig mange grunde til at komme i gang med at dyrke motion, men eftersom vinteren er ved at være over os, er der endnu flere. Vinteren byder både på træthed og mere sygdom end andre sæsoner bringer med sig i løbet af året.

Vinteren er mere end bare kulde og mørke

Den største grund til, at der er mere sygdom om vinteren, er at bakterierne trives bedre ved den luftfugtighed, som vinteren bringer med sig. Vinteren bringer dog også regn, sne og koldt vejr med sig, og det betyder, at langt de fleste holder sig inden døre. Det betyder i praksis, at vi er langt tættere samlet om vinteren end om f.eks. sommeren, og det giver mulighed for, at sygdomme kan sprede sig meget mere effektivt.

Når vinteren er over os, oplever rigtig mange at de bliver ”Vintertrætte”, det skyldes både mørket men også den manglende sol, som i praksis betyder, at du kommer i underskud af vitaminer, som kroppen kommer til at mangle. Underskuddet af vitaminer kan virke sløvende på langt de fleste, og det er derfor en god idé at sørge for at være udenfor, mens det er lyst og gerne i en halv til en hel time om dagen, så du får det lys som kroppen har brug for.

Dyrk mere motion og få det bedre

Når det kommer til at slippe af med trætheden og komme sygdomsfri gennem vinteren, er det utrolig vigtigt, at du får dyrket noget motion. Motion hjælper dig ikke kun med at løbe længere, men motionen hjælper dig faktisk med rigtig mange ting, som f.eks. immunforsvaret, dit humør, træthed og giver dig en bedre nattesøvn.

Når vi dyrker motion, bliver kroppens immunforsvar aktiveret, og kroppen begynder desuden at styrke immunforsvaret ved at producere flere hvide blodlegemer, T-celler og B-Celler som hjælper med at bekæmpe sygdomme. Det er også bevist at personer, der dyrker mere motion, også hurtigere kommer sig over sygdomme. Når du dyrker motion, er det en god idé at sørge for at kroppen får de byggesten den har brug for til at restituerer, og du kan bl.a. få de tilskud du har brug for i løbet af vinteren fra Only Approved.

Desuden påvirker motion også kroppen, så du vil blive bedre til at håndterer stress. Når du dyrkere regelmæssigt motion frigiver kroppen hormoner, som hjælper med at regulerer dine stressniveauer. Faktisk frigiver kroppen også både endorfiner, væksthormon og kønshormoner, som hjælper på dit humør og dit overskud.

Når du dyrker motion, kan du sagtens opleve skader, hvis du ikke har trænet længe og lægger for hårdt ud. Ved sportsskader er det typisk vigtigt at komme i gang med behandling og genoptræning, så hurtigt som muligt. Det er typisk en god idé, f.eks. at benytte fysioterapi i Valby eller andre dele af landet.

Spis rigtigt om vinteren

Det handler selvfølgelig ikke kun om at dyrke mere motion, men kosten kan også gøre en stor forskel. Mange danskere spiser federe om vinteren, og det skyldes, at mange af de retter vi spiser om vinteren, ofte er tungere end vores sommerretter. I bund og grund handler det om, at du skal få de manglende vitaminer gennem din kost. Det er typisk en god idé at spise rigeligt fisk, frugt og grøntsager, som giver nogle af de vitaminer, vi mangler og derved den energi, vi skal bruge. Det er ikke alle der spiser fisk, og for dem er det en god idé at sørge for at tage fiskeolier, også bedre kendt som Omega 3-6-9, som du f.eks. kan finde hos Mecindo.dk.