10. august 2020
1019-L1010 - sn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvilke faktorer påvirker din søvn?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvilke faktorer påvirker din søvn?

God søvn er essentielt for at fungere godt i en hektisk hverdag, men mange danskere får ikke nok søvn. De fleste ved, at de skal undgå kaffe lige inden sengetid, men hvilke faktorer påvirker egentlig din søvn? Og hvad kan du selv gøre for at sove bedre? Det kan du læse mere om her.

Undgå skærmbrug inden sengetid

Vi er efterhånden ved at forstå, at vores skærmbrug kan påvirke vores søvn, mere end vi tror. Din telefon, din computer og din tablet afgiver en form for blåt lys, der sender signaler til din hjerne om, at den skal være vågen. Derfor bliver søvnhormonet melatonin ikkr udløst som det skal, og dermed kan du ikke falde i søvn.

Din krop har nemlig et indre ur, der fortæller dig, hvornår du skal være vågen, og hvornår du skal sove. Dette ur er dog ret følsomt for ydre faktorer som for eksempel skærmbrug og lys generelt. Et par timer inden sengetid er det derfor en god ide at skifte til en aktivitet, der ikke indebærer blåt lys. Det kan for eksempel være at læse en bog eller lytte til en podcast med lukkede øjne. Så begynder man at sende signaler til sin hjerne om, at nu er det snart på tide at gå i hvilemodus.

Der er mange, der bruger skærmen som natbordsunderholdning, men det skal vi helt klart vænne os af med, hvis vi vil sove bedre. Der er dog en anden væsentlig faktor, som også kan påvirke din søvn - nemlig en god seng.

Invester i en god seng

En god seng opfordrer til god søvn, men ikke kun fordi den er behagelig. Faktisk er der mange af os, der har en alt for ubehagelig seng, fordi vi ikke vælger en der giver god nok støtte eller sover i en seng, der for længst burde være udskiftet. På Sengeguro.dk, kan du læse om, hvordan du finder den helt rigtige seng til dine behov.

Det er nemlig ikke sådan, at den samme seng er god for alle. Vi har alle forskellige behov, og hvordan du sover om natten, hvor meget du vejer og om du har eventuelle skader eller plager der skal afhjælpes, kan have en indvirkning på, hvordan din seng skal støtte. Hovedreglen er alligevel, at senge i højere kvalitet er lavet af materialer, der kan tilbyde bedre støtte til din krop.

Der findes flere forskellige sengetyper, der alle har forskellige egenskaber. Det er meget populært med en boxmadras, men her er det vigtigt, at du vælger en madras, der kan give dig den helt rigtige støtte og komfort. Læs mere om boxmadras her og find den perfekte seng.

I tillæg til at skabe grundlaget for bedre søvn, så er en god seng også ekstremt vigtigt for at kunne forebygge for eksempel rygplager. Den rigtige seng kan også afhjælpe snorken eller sørge for, at dig der er gravid, kan sove mere behageligt. En god seng har mere at sige, end vi måske umiddelbart går og tror. De fleste kunne have godt af at skifte sin seng ud, til en der lader dig sove bedre.

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?