24. januar 2021
sn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Guide: proteinpulver for begyndere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Guide: proteinpulver for begyndere

Er du ny i et træningscenter, undrer du dig måske over, hvad alle de andre garvede, trænede personer render rundt og drikker både før, under og efter træning. I de fleste tilfælde er det en proteinshake, der både giver energi og hjælper med muskelopbygning.

Hvis du ikke er ny i træningsverdenen, er proteinpulver måske allerede en naturlig del af din hverdag. Men ved du egentlig hvorfor? Hvad er det, der gør proteinpulver til så vigtigt et kosttilskud i en hverdag fyldt med tunge vægte og svedige timer i fitness? Det kan du læse lidt mere om her, så du kan hoppe med på bølgen og få endnu mere ud af din træning.

Hvad er protein og hvorfor skal du bruge det?


Vi har alle sammen brug for proteiner, fordi de opbygger og vedligeholder væv og celler, producerer enzymer og hormoner og er vigtige for vores immunforsvar. Proteiner dannes af aminosyrer, som der findes 20 forskellige af. Nogle af disse aminosyrer kan vi selv danne, men der er også nogle, som vi ikke kan. Disse kaldes essentielle aminosyrer, og dem skal vi have via vores kost – eller via kosttilskud såsom proteinpulver.

I et træningsøjemed sætter proteiner gang i muskelproteinsyntesen, som får vores krop til at opbygge muskelmasse. Derfor er det en vigtig del af din træning, hvis du vil se effekten af de mange timer, du bruger i fitnesscentret. Vi får proteiner gennem kosten, men mange har svært ved at få nok til, at de både klarer kroppens proteinbehov og har noget tilovers til muskelproteinsyntese. Løsningen er proteinpulver.

Få bedre resultater med proteinpulver

Du har brug for ekstra proteiner, når du træner, og derfor kan det være svært at opfylde behovet gennem kosten alene. Proteinpulver er en ideel måde at få nok protein på, uden du skal slæbe proteinrig mad som kylling og linser med i træningstasken. Proteiner omdannes desuden til energi, så derfor ser du også ofte folk i fitnesscentret, der drikker proteinshakes under træningen.

LinusPro har et stort udvalg af proteinpulver. De fleste varianter er lavet på valleprotein, som er den mest almindelige slags – også kendt som whey protein. Det er et komplet protein med den helt rigtige sammensætning af aminosyrer, der giver de bedste forudsætninger for effektiv træning, muskelopbygning og ydeevne. Der findes også vegansk proteinpulver, som har de samme gode egenskaber, så du kan optimere din træning uden at gå på kompromis med din kost.

De bedste opskrifter til en proteinshake


Du kan drikke en proteinshake med dit yndlingsproteinpulver før, under eller efter træning. Nogle bruger det før træning til at give et lille skud energi og fylde maven med noget, der ikke ligger for tungt. Andre bruger det under træning til at holde energien kørende og øge ydeevnen under de sidste tunge sæt. Andre igen drikker det efter træning.

De bedste måder at bruge dit proteinpulver på afhænger af, om det skal være et hurtigt skud protein, eller om det skal fylde lidt mere i maven. I førstnævnte tilfælde blander du blot dit proteinpulver med koldt vand, mælk, juice eller en anden væske i de forhold, der er beskrevet på pakken. Hvis din proteinshake skal udgøre et mindre måltid, kan du med fordel blende frosne bær eller bananer med dit proteinpulver og væske – så får du en proteinrig smoothie med masser af smag. Du kan også prøve at erstatte noget af væsken med skyr.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?