18. juni 2019
Sundt-mad
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gode madvaner: Få en sund start på det nye år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gode madvaner: Få en sund start på det nye år

Januar er den måned på året, hvor vi måske er mest optimistiske. Vi har så mange gode idéer og målsætninger, og vi vil alle bare gerne blive lidt bedre til at være os. Der findes mange forskellige nytårsforsætter, men blandt de ultimativt mest populære er, at man gerne vil blive bedre til at leve sundt – noget, man i den grad mærker i landets fitnesscentre i løbet af årets første måneder. Desværre falder rigtig mange fra, fordi det måske var sværere, end man have forventet og håbet på.
Vi har her samlet nogle meget simple råd til, hvordan du kan få en sund start på det nye år med nogle gode madvaner.

Tænk over, hvor dine fødevarer kommer fra

Det giver bedre sundhed i det lange løb. Det kan godt være, at det ikke gør den store forskel lige nu, men når man ikke køber eksempelvis økologisk, så udsætter man sig selv igennem et langt liv for pesticider, medicinrester, kunstgødning, genmodificerede organismer og e-numre. Så et råd er at spise økologisk, så du undgår tilsætningsstoffer og derved hormonpåvirkning, hvilket faktisk kan føre til overvægt.

Skær ned på fastfood

Ja, den har du nok hørt før, og du vidste det sikkert godt i forvejen. Så skær ned på fastfood og den slags forarbejdet mad, og lav din egen mad i stedet for. Det betyder ikke, at du aldrig må spise fastfood - men sørg for, at det kun sker engang i mellem. Hvis det er fordi, du ikke har tid og overskud til at lave mad i hverdagen, findes der mange alternative, hvor du kan bestille sund mad til døren.

Arbejd med smagen i maden - så bliver du hurtigere mæt

Slankekure er djævlens værk. I stedet burde man i højere grad fokusere på at få indarbejdet nogle gode vaner i sin hverdag - det er nemlig langt mere holdbart på sigt, og det er samtidig sundere for kroppen end en hovedløs juicekur. En af de tiltag, du kan gøre, er at arbejde med smagen i din madlavning. Smag stimulerer nemlig dit mæthedscenter i hjernen, og derfor behøver du ikke at spise så meget, før du føler dig mæt.

Spis efter årstiden

Råvarer er bare bedst, når de er friske. Derfor er det en god idé så vidt muligt at spise efter årstiden. Frosne varer kan være gode nu og da, men bestræb dig gerne på at købe friske, danske råvarer, fordi smagen er bedre, og vitaminindholdet er større.

Får du nok fisk?

Den har du sikkert også hørt før, og langt de fleste danskere kunne have godt af at spise mere fisk og skaldyr.

Du kan med fordel vælge fisk til, og i højere grad vælge kød fra. Det betyder ikke, at du nødvendigvis helt skal undgå kød, men spis gerne mindre pålæg og fersk kød. Kød er nemlig ikke særlig sundt i store mængder - og faktisk har kroppen slet ikke brug for det. Herudover bør du både for din egen skyld såvel som for miljøet vælge økologisk.