6. maj 2021
alexander-tsang-ppN1zRQrCEg-unsplash
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fremtidens varme- og forbrugsaflæsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fremtidens varme- og forbrugsaflæsning

Det kan ofte være svært for udlejer at holde overblikket over varmeforbruget i sine udlejningsboliger, især hvis han har flere af dem. En lejlighed kan have 20 forskellige adresser, hver og en som skal hæftes for sit varmeforbrug. De fleste har en aconto ordning hvor de betaler til udlejer hver måned, så er det bare tid der bliver brugt fra udlejers side for at der bliver betalt for det eksakte forbrug.

Selve udviklingen på markedet med varmeværker har været meget stille de seneste par år, hvilket kan være fordi der nærmest ikke er nogen konkurrence på markedet. Man har det varmeværk som man bliver tildelt, fordi det er det eneste man kan få på sin adresse. Og som det har været de sidste mange år, får man besøg fra en servicemedarbejder hvis man skal have en aflæsning.

Digital varmeaflæsning

Det får man dog ikke hvis man får en varmeaflæsning foretaget af Brunata. Der fungerer det online via deres hjemmeside eller en App, hvor man har det hele samlet. Det er ikke ofte at man sender en servicemedarbejder ud for at aflæse en varmemåler, typisk én gang om året. Men kan man flytte det til at man kan aflæse på en App i stedet, så er der nogle omkostninger og spare. Især hvis man har 3 ejendomme med 20 adresser i hver.

En anden udvikling på markedet for varmeværker er at der er flere og flere varmeværker som benytter sig af iso 9001, som er nogle kvalitetskrav. Kigger man på varmeværk, er det fornuftigt og kigge på om varmeværket følger iso 9001, da man på den måde ved at man er i trygge hænder.

Mindre varmeomkostninger

Ved at have et digitaliseret varmeværk kan udlejer få sparet på nogle af omkostningerne der er ved at eje en ejendom. Det giver udlejer et større overblik over forbrug i ejendommene, og kan på den måde også hurtigere opdage, hvis der er fugt, lækager, varmespild og forringet indeklima. På den måde kan disse problemer behandles hurtigere, hvilket både giver mere tilfredse beboere, men også at man slipper for større reparationer og den vej igennem kan spare på omkostningerne også.

Det er længe siden at der er sket en udvikling på markedet for varmeværker, men det er positivt at det også bevæger sig i den digitaliserede retning, så beboer og udlejere kan have et større overblik over deres varmeforbrug. Man må håbe at andre varmeværker følger med, så alle kan få en bedre varmeregning. Og så må vi se hvad varmeværkerne kan byde på i fremtiden, og hvordan de ellers kan udvikle sig, for at gøre oplevelsen bedre for udlejer såvel som beboer. Man må håbe der ikke går så lang tid, men det kan der komme til, i et marked næsten uden konkurrence.

Planlægger du at holde den kommende sommerferie uden for Danmarks grænser?