21. januar 2021
p-t
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forstå din sundhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forstå din sundhed

Du har sikkert hørt og læst om sundhed utallige gange. Det er nemlig et af de emner, som ofte bliver diskuteret og gransket af eksperter fra mange forskellige områder. På sociale medier, som Instagram, er flere personlige trænere, og andre sundhedsguruer blevet meget populære ved at vise deres sunde livsstil, eller deres klienters vægttab. Vi bliver altså præsenteret rigtig meget for mange forskellige opfattelser af sundhed, ligesom vi skal forholde os til mange sandheder og succeskriterier, når det kommer til sundhed. Der er nemlig mange aspekter, der spiller ind, når det kommer til at definere, hvad det vil sige at være sund. I denne artikel kan du læse mere om nogle af de mest populære måder at præsentere sundhed på, ligesom vi vil give nogle råd til, hvordan du når dine sundhedsmål.

Sundhed - Hvad er det egentlig? 

Sundhed er svært at definere. I lægevidenskaben vil sundhed ofte blive set på i forhold til, om du er syg eller ej. Men sundhed kan også afspejles i velvære og livskvalitet. Derfor er det blevet populært at tage en personlig træner uddannelse. Spørgsmål som “Hvordan har du det, når du står op om morgenen?” eller “Hvor nemt er det for dig at komme igennem dine daglige gøremål?” kan være en indikation på din sundhed. Sundhed kan også afspejle sig i din mentale tilstand. Hvis du er ked af det og mangler overskud, kan du være nok så fysisk sund, men din overordnede sundhed kan sagtens lide under mentale udfordringer.
Det er altså vigtigt at du tænker over, hvad sundhed betyder for dig.

Bevægelse giver en sund krop

Der er ingen tvivl om, at der er mange sundhedsmæssige fordele ved at leve et aktivt liv med masser af bevægelse. Talrige studier viser, at motion forebygger en lang række sygdomme og skavanker, heriblandt fedmerelaterede problemer. Hvis du ikke er vant til at være aktiv, kan det nogle gange være svært at komme i gang. Ofte handler det nemlig om vaner, og den livsstil, som du har lagt for dagen. Det kan være svært at bryde gamle vaner, som at smide dig i sofaen, når du kommer hjem fra arbejde frem for at gå en tur. Hvis du gerne vil være mere aktiv, kan det altså være en god idé at tage kontakt til en personlig træner, som kan hjælpe dig i gang og give dig gode råd.

En personlig træner er ofte uddannet i træningslære og coaching. Det betyder at træneren vil kunne hjælpe dig med både at finde den bedste motionsform for dig, men også med at bygge nye og sunde vaner. Uanset hvilken træningsform du vælger, vil du sandsynligvis opleve manglende motivation på et eller andet tidspunkt i processen. Her kan en personlig træner også hjælpe dig med råd og vejledning til hvordan du får motivationen tilbage. Din træner vil desuden kunne give dig nogle gode pejlemærker i forhold til de mål, du sætter for din træning, og hjælpe dig med at justere træningen undervejs, som du udvikler dig.

Kontakt info:
At Work A/S
Jorcks Passage 1B, 3. Sal
1162 København K
Web: https://www.atwork.dk/
E-mail: info@atwork.dk
telefon: 44 48 61 00
Kost og sundhed

Dine kostvaner kan også have stor indflydelse på din sundhed. Den mad, du spiser, bruger din krop for brændstof, og derfor er det afgørende, at du giver din krop det rigtige brændsel for at den kan fungere. Der findes tre forskellige energikilder, som indtages gennem kosten:
Kulhydrater, fedt og protein. Din krop har brug for alle tre for at fungere.
Kulhydrater findes blandt andet i brød, grøntsager, frugt, pasta og ris, og optages relativt hurtigt af kroppen. Derfor er kulhydrater gode, når du skal præstere og have et godt skud energi. Der findes langtidsholdbare kulhydrater, som havregryn, fuldkorn og frugt, som kroppen kan holde på længere, og dermed er du også mæt længere af dem. Der findes også de knapt så gode kulhydrater, som raffineret sukker og hvidt mel - disse kulhydrater brænder din krop lynhurtigt af, og derfor varer energien heller ikke ret længe. Protein findes i kød, æg, mælkeprodukter og bønner. Protein er det, som vi bruger til at opbygge muskler med. Hvis du dyrker styrketræning, har din krop særligt brug for protein til at bygge musklerne op igen.

Fedt findes både i flere forskellige slags kød, ost, olier og nødder. Det er en langsomt optagelig energikilde, som indeholder relativt mange kalorier. Fedt er også et vigtigt brændstof for din krop.
Kroppe er meget forskellige i deres måde at bruge brændstof på, og derfor er det vigtigt at du tænker over din krops behov, når du sammensætter din kost.

Når du tænker over din sundhed, er der altså rigtig mange faktorer at tænke over, og sundhed kan således ikke gøres op i én bestemt disciplin.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?