20. september 2018
office-2717014_640
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Få succes med digital markedsføring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Få succes med digital markedsføring

Når man i dagens Danmark snakker marketing, så er det meget svært at komme uden om den digitale markedsføring. Det skyldes, at denne måde at udføre markedsføring på er blevet så bredt anerkendt. Mange mener, at det ikke engang er nødvendigt at kalde det ”digital markedsføring”, men i stedet nøjes med blot ”markedsføring”, fordi det er blevet så integreret en del af branchen. Sidder man tilbage som en af dem, der ikke rigtig er med på denne bølge endnu, kan man hurtigt komme til at spørge sig selv: Hvad er det, der er så smart ved digital markedsføring og hvordan kan jeg bruge det til at vækste min forretning? Dette vil vi kort forsøge at besvare nedenstående.

Hvorfor er det smart?

Digital markedsføring eller online markedsføring fungerer på internettet, hvor der bekendt befinder sig en god håndfuld mennesker. Med digital markedsføring er det muligt at imødekomme disse mennesker på den måde, som man selv mener, er den mest ideelle. Der findes utallige af måder at markedsføre sin forretning til brugere på internettet, hvilket gør øger chancen for at sælge til et bredere segment af kunder.

Ønsker man at fange brugerne, hvor man ved, at de i højeste grad befinder sig, kan man med fordel vælge at annoncere på anerkendte medier, som eksempelvis Google, Facebook, LinkedIn osv. Der er forskellige muligheder for målretning af brugere på disse medier, men de har én ting til fælles, som gør det meget brugervenligt at annoncere på. Dette er nemlig, at man har muligheden for at spore sin investering i markedsføringen.

Hvis Momondo fx gerne vil annoncere for et hotel i Barcelona, vil de, for krone de smider efter dette, kunne se, hvor mange brugere, der, ud fra denne markedsføring, benytter deres medie til at finde et hotel. Dette er en af grundene til, at digital markedsføring er så attraktivt komparativt med traditionel markedsføring som fx fysiske bannere eller TV-reklamer. Nemlig at dette er en ”blind” investering, som det er svært at måle værdien af.

Optimer på baggrund af data

Når man markedsfører sin forretning online, vil man altså få leveret opdaterede datasæt, som giver et meget grundigt indblik, hvordan det præsterer. En måde at skabe succes med digital markedsføring er altså først og fremmest at benytte disse datasæt til at optimere ud fra. Tager man de analytiske og strategiske briller på, vil man nemlig ofte være i stand til at kunne tyde nogle kundetendenser, som det er meget profitabelt aktivt at reagere på.

Hvis man eksempelvis annoncerer for en elektrisk kørestol, vil datasættet fx kunne vise, at der kun er aktivitet omkring denne annonce tidligt på dagen. Tager man kundesegmentet til et sådant produkt, som formentlig består af lidt ældre personer, i betragtning, kunne man godt tyde dette som en generel tendens, eftersom disse brugere nok ikke er særlig aktive online, når det bliver sent. Derfor kan man reagere på dette ved at øge budgettet til annoncering tidligt på dagen og i stedet reducere det budget, der er afsat til de senere dagtimer.

Definer relevante målgrupper

Et nøgleord i digital markedsføring er relevans. Måden man skaber den største købsrate er nemlig ved at markedsføre sit produkt til brugere, som kunne have et hvis tilhørsforhold til produktet. De store medier, som man har mulighed for at markedsføre sin forretning på, er indforstået med dette, hvorfor de har oprettet mange forskellige muligheder for at skabe relevante målgrupper til sin markedsføring.

Derfor skal man droppe tanken med, at al trafik er god trafik og derfor skyde sine annoncer ud til alle i Danmark, men i stedet lave nogle specifikke målgrupper, som vil have størst tendens til at finde det givne produkt eller service mest attraktivt. Ved hjælp af Facebook annoncering kan dette eksempelvis gøres ved at benytte de mange informationer, der findes om mediets brugere. Det er ofte en god idé at starte ud med en specifik målgruppe og dernæst udvide den derfra ved at fjerne de mest overflødige kriterier. Gør man det den anden vej rundt kan det nemlig gå udover pengepungen, hvilket ikke er særlig optimalt.

Der findes mange forskellige måder at tjene penge online, som man kan se på sider som denne.

Om ikke andet er der med digital markedsføring et hav af muligheder på at vækste sin forretning, hvoraf ovenstående blot var nogle generelle fremgangsmåder. Det er dog vigtigt, at man har den nødvendige tekniske viden, forinden man kaster sig ud i dette. Dette er hurtigt at lære, men attraktivt er det også for mange at outsource til et af de mange bureauer, der specialiserer sig i det.