23. august 2019
Digitale trends anno 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Digitale trends anno 2019

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Digitale trends anno 2019

Det er ingen hemmelighed, at den digitale udvikling fylder meget både på arbejdspladsen og i hjemmet, og formår man at omfavne og udnytte mulighederne, bliver hverdagen lidt nemmere. Her er et bud på fem digitale trends, der kommer til at præge landskabet i 2019.

SEO

SEO, eller søgemaskineoptimering, har efterhånden et par år på bagen, men er stadig en meget aktuel online markedsføringsform. Virksomheder allierer sig fortsat med et markedsføringsbureau med ekspertise i SEO, for at optimere deres hjemmesode og opnå en bedre placering i søgninger på nettet. Virksomheder tilmelder sig også netværk eller klubber, hvor man på månedlig basis modtager linkmuligheder direkte i mailboksen. Et eksempel er denne hjemmeside, der udover fire månedlige links tilbyder aktuelle artikler om linkbuilding og rådgivining gennem et linkbuilding-forum. Det kræver stor viden og ekspertise at forstå mekanismerne bag SEO, og det er sjældent en opgave, virksomheden kan klare på egen hånd. Det kræver hjælp fra erfarne SEO-folk som Henrik Bondtofte, hvis metoden for alvor skal skabe værdi.

Personlige stories på sociale medier

Videomarkedsføring fyldte meget i 2018, men udviklingen er allerede på vej videre, og det forventes, at virksomheder i høj grad satser på stories på sociale medier som Snapchat og Instagram i 2019. Stories kan bruges til at skabe en personlig og uformel bruger- og kundekontakt, der ikke kan skabes gennem de mere traditionelle videokanaler. Stories er alt i alt en omkostningslav, tidsbesparende og interaktionsrig markedsføringsform, som uden tvivl kommer til at fylde endnu mere i 2019.

Endnu flere software-robotter

Der er allerede mange software-robotter, men det forventes at antallet af dem vokser yderligere i 2019. De ”digitale medarbejdere” kan oprette nye kunder i CRM-systemet, tage imod pizzabestillinger og varetage kundeserviceopgaver på hjemmesider. Med andre ord kan software-robotterne udføre en lang række forskellige arbejdsopgaver, og virksomhederne begynder for alvor at udnytte potentiale, så medarbejderne undgår at bruge tid på trivielle opgaver. Undersøgelser viser desuden, at forbrugerne generelt ser positivt på de små ”digitale medarbejdere”.

Stemmestyrede højtalere

De digitale trends vinder ikke kun ind på arbejdspladsen. De danske hjem bliver også mere og mere digitale. Mange har allerede budt velkommen til en smart speaker fra Google Home, Amazon Alexa eller Apple Homepod. De stemmestyrede højtalere fungerer som personlige assistenter, der kan fortælle vejrudsigten, ringe personer op og foretage søgninger. 65 % af smart speaker-ejerne siger selv, at de ikke kan undvære den i hverdagen, og mon ikke tallet stiger yderligere i 2019?

Digital læsning

Bøger og læsning har efterhånden mange år på bagen, og det er fortsat meget populært at læse. I takt med den digitale udvikling har læsemulighederne udviklet og ændret sig markant, og i dag er det helt almindeligt at læse godnathistorie på en tablet. Det er også populært at lytte til bøgerne i stedet, og den tendens kommer vi helt sikkert til at se mere til i de kommende år. Når man køber bøger fra Saxo.com, kan man vælge sit foretrukne format uden at gå på kompromis med emne og indhold. Hjemmesiden er nemlig den største danske online boghandel og tilbyder over en million titler på kryds og tværs af fag- og skønlitteratur.