12. november 2018
Cykel-efteraar
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Cykeltræning er den lette vej til et effektivt vægttab!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cykeltræning er den lette vej til et effektivt vægttab!

Rigtig mange danskere går rundt med en smule for meget fedt omkring sidebenene, og hvis man først er klassificeret som overvægtig, så kan det være svært at tabe sig igen. Et varigt vægttab kræver først og fremmest en ændring af kosten, men det kræver i den grad også, at man dyrker en masse motion. Motionsdelen er sjældent sjov, og hvis man har lidt mange kilo på kroppen, så kan en løbetur give flere smerter, end det gavner. Her kan cykeltræning være den perfekte mellemvej, da det f.eks. aflaster knæ og ankler, således at du kan træne længere og opnå hurtigere resultater!

Cykeltræning kræver en lille investering

Grunden til, at mange mennesker vælger løbetræning frem for cykeltræning er, at det er en billigere måde at røre sig på. Hvor man ved løbetræning kun skal bruge et par egnede sko og det rette tøj, så kræver seriøs cykeltræning også en del udstyr, der kan være dyrt, hvis det skal have det rette mærke. Cyklen er oftest den største investering, men det er alle pengene værd, når man hurtigt kan æde kilometer på landevejen - og tabe sig i forbifarten. Du skal som minimum regne med at investere i en ordentlig cykel, en god og sikker cykelhjelm, og så kan f.eks. et par cykelhandsker hjælpe meget på komforten, når man sidder mange timer i sadlen.

Det billige udstyr behøver ikke være dårligt!

Når man for alvor skal i gang med et vægttab, så kan det være fristende at gå ”all-out” og købe sig fattig i udstyr, som man måske egentlig ikke har brug for. Dette er en kæmpe faldgrube, når man snakker om cykeltræning, da der er meget udstyr, som er rart at have, men som ikke for alvor er nødvendigt, når man lige er startet. Derfor er det en god idé at se efter de billigere alternativer til de dyre mærker - kvaliteten er ofte næsten ligeså god, og du kan komme i gang for en brøkdel af dit samlede budget. Der er dog to slags udstyr, som du aldrig bør spare på: Cyklen selv og den cykelhjelm, der skal beskytte dit hoved. Dette er to dyre poster, men en kvalitetscykel og den bedste cykelhjelm giver færre bekymringer på den lange bane, således at du kan nyde din cykeltræning og naturen omkring dig, mens du forbrænder en masse kalorier!

Små ændringer i kosten hjælper på forbrændingen!

Når du er startet på din cykeltræning og kan mærke, hvordan benene langsomt vænner sig til belastningen, så er det tid til at se på de små ting, der kan gøre træningen helt optimal. Her tænkes særligt på kosten, hvor relativt små ændringer kan give dig en mere effektiv forbrænding, når du er ude og motionere. Det er f.eks. bevist, at større eller mindre portioner af chili kan være med til at sætte forbrændingen ekstra i sving - og du behøver altså ikke at spise verdens stærkeste chili for at forbrænde mere! Herudover kan masser af proteinholdige madvarer, som f.eks. fisk, æg og bønner, eller masser af citrusfrugter også være med til at øge din samlede forbrænding. Dermed vil du kunne effektivisere dit vægttab - også når du ikke lige er på cyklen!