23. marts 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Big data – Det nye værktøj til at fange kunder!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Big data – Det nye værktøj til at fange kunder!

Big data er blevet mere og mere populært og har givet især virksomheder nogle nye muligheder i forhold til at lægge strategi og få nye kunder. Enorme mængde data blev førhen ignoreret, men i dag skaber det nye muligheder i jagten på de nye kunder.

Big Data hjælper virksomheder med at målrette produkter

I dag skal der nytænkning til, når der skal sælges produkter. Vi lever i en konkurrencepræget verden hvor mange brancher mærker et øget pres og et markant større behov for at være konkurrencedygtig.

Big data er et begreb indenfor datalogi som dækker over flere led i en proces. Helt præcist dækker det over indsamling, opbevaring, analyse, processering og til sidst fortolkning af enorme mængder data. Big Data giver brugerne mulighed for netop at kunne spotte forretningstrends, finde kendetegn ved de målgrupper man gerne vil ramme, og mange andre muligheder i realtid.

Indsamling af data


Big data er ved at indvinde sin plads hos store såvel som små virksomheder. Virksomheden Optimizor har for eksempel eksperimenteret med indsamling af data til netop, at blive bedre til at målrette sin marketing.

Optimizor er en bogføringsvirksomhed i København som indsamler enorme mængder data som førhen blev set som ubrugelig. Her har man fundet ud af, at hvis der bliver brugt tid på at analysere dataen vil det ultimativt hjælpe med at få disponeret tiden i virksomheden og effektivisere arbejdet især i marketingsafdelingen, hvor man nogle gange har haft svært ved at nå de målgrupper man gerne vil nå. Optimizor får mange kunder ind via deres digitale kanaler og derfor er et præciseret brug af ressourcer værdifuldt. Indenfor bogholderbranchen indsamles der enorme mængder data, så det giver god mening at analysere disse data og få et udbytte af den.

Big data har vist sig at være så effektivt, at man har udtalt:

”At vide hvor man skal lægge sine kræfter og tid er guld værd!”

Store virksomheder har også åbnet øjnene op for brugen af big data og en af disse er webshoppen Bybutterfly.dk.

Hos webshoppen bybutterfly.dk, som sælger Kari Traa sportstøj, er man begyndt at indsamle og gøre brug af den data som man førhen har set som ubrugelig og man slet ikke vægtet. I dag har man Big data analytikere ansat til netop at komprimere og analysere den store mængde data som webshoppen generere til netop at re-target og finde ud af hvilke produkter og målgrupper man skal fokusere på og reklamere mod.

Big Data har åbnet op for nye forretningsmuligheder og dette har mange virksomheder spottet og udnyttet. Big Data er der potentiale i, og virksomheder som Bybutterfly.dk og Optimizor har åbnet øjnene op for dette, og udnyttet muligheden for at få flere kunder ind.