28. september 2020
sn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 4 simple tips til en god nattesøvn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

4 simple tips til en god nattesøvn

Vi bruger i gennemsnit cirka en tredjedel af vores liv i sengen, og en voksen har gennemsnitligt brug for 7 timers nattesøvn. Derfor er det vigtigt at opnå den bedst mulige nattesøvn, for at kunne fungere optimalt i en travl hverdag. Der findes mange forskellige myter om hvordan du opnår den bedste mulige nattesøvn. Vi vil her komme ind på nogle af de bedste, og mest simple tips til at du kun opnå den optimale nattesøvn, så du er klar til at gribe hverdagens udfordringer an.

Læg mobilen fra dig

Det er efterhånden beskrevet af mange studier, at det er en rigtig god idé at lægge sin telefon, tablet eller computer fra dig, i god tid inden sengetid. Det er på baggrund af det blå lys som skærme udskiller. Det er bevist at det blå lys fra de elektroniske devices er med til at hæmme udskillelsen af det søvn hormon kaldet melatonin, og er derfor medvirkende til at forhindre din krops naturlige søvn. Det reklameres at de nyere telefoner har en filter, som er med til at formindske det blå lys, men dog er det ikke fjernet komplet.

Nogle studier viser at det ikke blot er det blå lys der er med til at forhindre den naturlige søvn. Hvis man op til sengetid læser nogle spændende eller ophidsende nyheder, f.eks. på sociale medier, er dette med til at stimulere din krops vågenhed. Det kan egentlig sammenlignes med at man inden sengetid læser en spændende bog, som en krimi.

Find den korrekte temperatur

Temperaturen i soveværelset kan også have en stor effekt på din nattesøvn. Det skal hverken være for varmt eller for koldt, da ens krop sover bedst hvis temperaturen på ens hud ligger mellem 25 og 30 grader. Det kan være ret svært at måle ens huds temperatur, så der er en tommelfingerregel, som anbefaler at man sover i et køligere rum, med en varm dyne. Det kan dog være svært at kontrollere, hvis udetemperaturen er meget svingende, som det ofte er herhjemme i Danmark.

Find den helt rette seng

Udover dine rutiner inden sengetid og rummets temperatur, så kan det være at du har en seng, som ikke er optimal i forhold til din krop. Det kan være madrassen ikke har den korrekte hårdhed eller type. Det kan være svært at finde den helt rigtige madras, hvis man ofte har problemer med ømme led som skuldre, hofter m.m.

Det helt optimale ville være at finde en god madras og så i en elevationsseng. For hvis du har specielle behov, som for eksempel at have enten overkroppen eller benene eleveret en smule, så vil senge med elevationsfunktion måske være det helt rigtige, for at du kan opnå en optimal nattesøvn.

Drop den sene motion

Når man dyrker motion, om det så er en løbetur, gåtur eller en tur i fitness, så er det med til at frigive adrenalin, som er med til at holde din krop vågen. Det kan derfor være en fordel at gøre det om morgenen, så du har energi til resten af dagen, og din krop er klar til at sove ved sengetid.

Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?