25. juni 2019
billede-1
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 3 gode råd til at undgå folkesygdommen stress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

3 gode råd til at undgå folkesygdommen stress

Stress er et stigende problem i hele verden, og WHO spår, at de største grunde til arbejdsrelateret fravær i 2020 vil være stress og depression. Stress kan vise sig både fysisk og psykisk - og det kan have en kæmpe effekt på din hverdag. Hver dag sygemeldes danskere med stress, og noget tyder på, at dette ikke ændrer sig foreløbigt.

Symptomer: Har du stress?

Hvis du har stress - og er du ikke i stand til at håndtere det - kan stress udvikle sig til både angst og depression. Fysisk kan stress medføre alt fra hjerteproblemer og hovedpine til ondt i maven. Stress kan vise sig både psykisk og fysisk. Fysiske tegn på stress kan være hjertebanken, svedeture, indre uro, hovedpine og så videre. Psykiske symptomer tæller blandt andet ulyst, træthed, irritabilitet, hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær og angst.

De følgende tre råd skal ses som en art forebyggelse og kan ikke nødvendigvis hjælpe dig, hvis du allerede lider af stress. Men eftersom stress efterhånden er en folkesygdom, er det vigtigt, at man tager det seriøst. Så sørg for, at du ikke føler dig stresset i hverdagen ved at implementere disse tre simple råd.

1. Hav altid noget at skrive på

Uanset om det er en blok eller din mobil, skal du altid have den med dig. For at bekæmpe overbelastningen i din hjerne, kan du skrive det ned, du skal nå. Hvis du også begynder at tidsregistrere dine arbejdsdage med en timeseddel, kan du endnu bedre vide, hvor lang tid de forskellige ting tager, og du kan derfor være realistisk med, hvad du kan nå på en uge.

Ved at skrive ned giver du dig selv lov til at glemme. Og du kan vende tilbage til din liste eller blok, når tid er. Og du kan i stedet koncentrere dig om det, du laver nu og her.

2. Hvornår får du fantastiske idéer?

Nogle får dem i badet - andre når de ligger og hviler, inden de skal sove. Så derfor kan det være en god idé også at have et par blokke eller lignende til at ligge rundt omkring derhjemme. En blok ved siden af senge kan bevare værdifulde indskydelser. Du får derved mulighed for at koncentrere dig fuldt og fast om de opgaver, du arbejder med. Og du undgår endda at miste gode idéer.

3. Tager det under to minutter? Så få det gjort!

Vi har alle sammen en tendens til at udskyde de ting, der ikke tager lang tid - for dem kan vi jo bare ordne senere. Det gælder på jobbet, men det gælder i den grad også derhjemme. Men frem for at lave overspringshandlinger så prøv denne regel:

Hvis en opgave kun tager to minutter, bør den udføres med det samme.

Tænk over det, når du læser mails, og du finder en, du skal svare tilbage på - lad være med at gemme det til senere, for det kommer til at ligge som en tung sky over dit hoved. Brug i stedet de to minutter, og få opgaven overstået med det samme.