4. april 2020
jesper-aggergaard-CEM52sAHR80-unsplash (2)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 3 gode råd mod rygsmerter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

3 gode råd mod rygsmerter

I dagens Danmark er ryggen en hyppig årsag til smerter. Det er vigtigt at passe på ryggen, i alt hvad vi gør, for ikke at ende med at skulle døje med smerter i ryggen resten af livet.

Mange er dog så uheldige, at have kronisk ondt i ryggen, og i disse tilfælde, er det ekstra vigtigt at passe på dig selv. Her er der tre gode råd, til de, som døjer med rygsmerter i dagligdagen.

Massage er din ven

Det er vigtigt at få løsnet op i kroppen en gang imellem. Med massage slapper kroppen af, og de tryk du får under massage, går ind og løsner op i musklerne. Det er bevist, at massage er lindrende mod smerter i ryggen. Sundhedsstyrelsen anbefaler også massage, som middel mod smerter.

Har du ikke nogen, til at give massage, er en massagestol din bedste ven. Der findes mange forskellige varianter af massagestole, som hver især kan noget forskelligt. Massagestole er blevet en velegnet behandlingsmulighed mod smerter, idet de er så grundig udviklet, at de kan gå ind, og erstatte en almindelig massage. Køb en massagestol, for at få en daglig opløsning af ryggen - det vil helt sikkert hjælpe mod smerterne på længere sigt.

Lav daglige øvelser

Det er vigtigt at holde kroppen igang, ved at få daglig motion. Ved at bevæge kroppen, får vi det ikke kun bedre fysisk, men også psykisk. En halv times motion om dagen, er med til at højne livskvaliteten, og forebygge skader og smerter i kroppen. Det behøver ikke være hård fysisk træning. Det kan blot være en gåtur, eller at tage cyklen hen og handle, frem for bilen.

Ud over daglig motion, er det for folk med rygsmerter, vigtigt at lave rygøvelser mindst én gang om dagen. Der findes bestemte øvelser, som hjælper på smerter i ryggen. Uanset hvor smerterne sidder, findes der specifikke øvelser, mod lige præcis dit problem. På nettet kan du finde forskellige øvelser, som vil hjælpe dig, med at forebygge smerter, og hjælpe dig, med de smerter du i forvejen har. Sørg for at lave øvelserne hver dag. Efter en lille måneds tid, vil du allerede kunne mærke en forskel i ryggen.

Pas på med overbelastning

Døjer du med rygsmerter, men kan du alligevel ikke helt lade vær, med at løfte tunge ting. Det kan være du løfter tunge ting på arbejde, eller at du løfter på dine børn derhjemme.

Uanset hvad du løfter af tunge ting, er det med til at forværre dine smerter. For at hjælpe dig selv, skal du derfor passe på, med selv den mindste overbelastning af ryggen. Sørg for at have styr på de rigtige løfteteknikker, selv når du bare skal bære de fyldte indkøbsposer.

Alt overbelastning af ryggen er med til, at forværre din situation. Tænk en ekstra gang over hvad og hvordan du løfter, for ikke at lægge for meget pres på ryggen. Der er ingen grund til, at forværre smerterne, hvis det kan undgås. Hjælp dig selv til at opnå et liv med mindre smerter, ved at pleje og passe på dig selv hver dag.