19. oktober 2018
Erhvervsledere og politikere lyttede til de mange indlæg og fik også selv lov til at deltage i debatten. Foto: Anders Ole Olsen
gallery icon

Se billedserie

Erhvervsledere og politikere lyttede til de mange indlæg og fik også selv lov til at deltage i debatten. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vækst i viden kan skabe vækst via viden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vækst i viden kan skabe vækst via viden
Sorø - 14. juni 2018 kl. 11:02
Af Bjarne Stenbæk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sorø Kommune og Clement Kjersgaard fik input fra erhvervsledere, aktører inden for uddannelse og brancher samt unge studerende. Det skriver DAGBLADET og Sjællandske.

arrow Læs også: En ny app kan være en vækst-løsning

På Comwell Sorø fik Sorø Kommune onsdag eftermiddag en idébank og en række input fra et indbudt publikum, og dermed har SorøErhverv fået et udgangspunkt for det videre arbejde med projektet Viden via Vækst, som kommunen fordelt på to år har fået i alt 2 mio. kr. til fra Erhvervsministeriet.

Tanken er, at Sorø Kommune skal skaffe et erfaringsgrundlag, der kan bruges over hele landet, og opgaven går ud på, at få akademikere til at få øjnene op for, at der findes mange muligheder uden for Valby Bakke eller andre metropoler - og samtidig at motivere de lokale små og mellemstore virksomheder til at springe ud med opgaver, der kan varetages af en akademiker eller en anden højtuddannet medarbejder. Et af de resultater, der håbes på, er, at projektet kan være med til at skabe et Danmark i bedre balance.

Udfordringerne er mange. Løn er en af dem. Prestige er en anden. Mulighed for at komme til og fra området med kollektiv trafik er en tredje. Netværk og omgangskreds er en fjerde. Storbymiljøets tiltrækning er en femte - og så kan en bolig, der stilles til rådighed, i øvrigt eventuelt være et lokkemiddel.

Men den helt store udfordring ligger i mangel på viden - branding, kan man også sige på lidt mere moderne sprog. Og det gælder på begge sider af bordet. Akademikerne ved ganske enkelt intet om, hvad de små og mellemstore virksomheder har at byde på af opgaver. Og de små og mellemstore virksomheder har heller ikke så meget som et hammerslag af viden om, hvad akademikerne kan hjælpe dem med. Så selv om det er dokumenteret, at det meget ofte skaber vækst i en virksomhed, hvis den ansætter en akademiker, så kræver det betydelig mere viden hos såvel virksomheder som akademikere at nå til det punkt, hvor det overhovedet kan lade sig gøre. Vækst via viden har altså som forudsætning, at der først skabes vækst i viden om hinanden og de muligheder, man i fællesskab kan skabe og udnytte.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk