21. juni 2021
Skilte beder bilister om at sænke farten til 40 km/t gennem Tersløse-svingene, men skilte er ikke nok. Derfor er der nu planer om bump og heller, mens omfartsvejen stadig lader vente på sig. Foto: Anders Ole Olsen
gallery icon

Se billedserie

Skilte beder bilister om at sænke farten til 40 km/t gennem Tersløse-svingene, men skilte er ikke nok. Derfor er der nu planer om bump og heller, mens omfartsvejen stadig lader vente på sig. Foto: Anders Ole Olsen
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her skal bump og heller dæmpe trafikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Her skal bump og heller dæmpe trafikken
Sorø - 11. maj 2021 kl. 18:10
Af Lene Berthelsen

Som bekendt blev det ikke til nogen omfartsvej omkring Tersløse i denne omgang. Det projekt er foreløbig udskudt til 2024.

arrow Læs også: Politikere puster nyt liv i omfartsvej

I stedet får Tersløse nu nogle bump og heller, der skal hjælpe med at få bilister til at sænke farten gennem landsbyen med det snoede vejforløb.

Tersløse-borgerne har selv været med til at foreslå løsninger. I januar sidste år var der et borgermøde om sagen, og en gruppe af 12 frivillige lokale har siden arbejdet videre med forslagene. Rådgivningsfirmaerne Cowi og Rambøll har også været indover.

De oprindelige 42 forslag blev bearbejdet ned til 15 forslag og siden til de seks forslag, som der nu er lavet projektforslag til.

Et flertal i teknik- og miljøudvalget har nu sagt ja til, at fire af de seks forslag skal realiseres.

Nej til rundkørsel

De fire tiltag er:

1. Krydsningshelle ved Tersløse syd - altså ved indkørslen til byen sydfra. Hellen vil også kunne anvendes af cyklister og bliver placeret dér, hvor den planlagte dobbeltrettede cykelsti mellem Bromme og Tersløse ophører. Denne helle koster 500.000 kr.

2. Helle ved Tersløse vest. Hellen udformes på samme måde som den i syd med et overkørbart areal for tunge køretøjer, men uden krydsningspunkt for cyklister. I stedet anlægges der cykelsti lokalt udenom hellen, for at cyklister ikke skal blive klemt af bilister. Denne helle koster 700.000 kr.

3. I krydset Holbergsvej/Skellebjergvej bliver der etableret overkørbare heller for at forhindre bilister i at tage svinget med for stor fart. Denne løsning koster 100.000 kr. En anden mulighed ville have været at anlægge en rundkørsel i stedet for kryds, men en rundkørsel vil koste to mio. kr. og er fravalgt af udvalgsflertallet af økonomiske grunde.

- Vi skal jo prioritere, og som det ser ud nu, er der planlagt omfartsvej i 2024. Men 2024 er er ude i fremtiden, og de her trafikdæmpende tiltag er jo i hvert fald ikke til skade for borgerne, siger udvalgsformand, Jens Nygaard.

Nej til vejspærring

4. Bump i Tersløse fra kirken og mod Dianalund. Anlæggelse af pudebump nye steder gennem Tersløse og eventuelt erstatte de allerede eksisterende klassiske bump med pudebump. Pudebump påvirker kun personbiler, men kan også resultere i mere motorstøj, fordi bilerne skal have farten ned og derefter gasser op igen. Seks pudebump vil koste 300.000 kr.

Udvalgs-flertallet fravalgte endnu et forslag, nemlig en spærring af Holbergsvej ved skolen. Vurderingen er, at en spærring her vil sende mere trafik gennem Dianalund midtby, hvor der også er mange lette trafikanter.

Alt i alt vil ovennævnte tiltag koste 1,6 mio. kr.

Selv om en lokal arbejdsgruppe har været med til at pege på de nævnte løsninger, gør samme gruppe opmærksom på, at den overordnet er utilfreds med dem, fordi den eneste rigtige løsning i deres optik er en omfartsvej.

Hovmand: Alt for lidt

Et enkelt medlem af udvalget, Per Hovmand (K), er heller ikke begejstret. Derfor undlod han at stemme for forslaget:

- Alle de der småtiltag batter jo ikke noget. Trafikken omkring Tersløse og Dianalund skal klares på en ordentlig måde. Vi bør se på den omfartsvej hurtigst muligt. Det behøver ikke at være en 42 meter bred »motorvej«, som projekteret. Mindre kan gøre det. Og den omfartsvej er efter min mening vigtigere end den cykelsti, der også er planer om, siger Per Hovmand.

Også økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen skal sige god for de trafikdæmpende forslag. Sker det, vil etablering af heller og bump gå i gang snarest muligt.

arrow Omfartsvejen sættes på pause
19. november 2019 kl. 14:43 Opdateret: kl. 14:43
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk