22. september 2021
Elbilerne har givet nye udfordringer. En af dem er, at bilejere åbenbart kan finde på at lade op på »alternativ facon«. Det bør man absolut ikke gøre, understreger FDM - man skal benytte sig af autoriserede ladestandere. Foto: Per Christensen
Elbilerne har givet nye udfordringer. En af dem er, at bilejere åbenbart kan finde på at lade op på »alternativ facon«. Det bør man absolut ikke gøre, understreger FDM - man skal benytte sig af autoriserede ladestandere. Foto: Per Christensen
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Brand i hybridbil: FDM venter at bilbranchen viser handling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Brand i hybridbil: FDM venter at bilbranchen viser handling
Sorø - 04. august 2021 kl. 05:48
Af Bjarne Stenbæk

Forenede Danske Motorejere har forventninger til både producenter og importører i bilbranchen efter søndagens brand i en hybridbil i et boligkvarter i Sorø.

arrow Læs også: Brandsikkerhed for elbiler granskes

Her kom sirenen for beredskabsmeddelelser i brug, da røgen fra bilens batteri indeholdt hydrogenflourid. De nærmeste beboere måtte evakueres, mens de øvrige i området blev bedt om at holde sig inde bag lukkede døre og vinduer.

Det lokale beredskab kunne ikke slukke branden, og derfor måtte der tilkaldes et specialkøretør fra Gentofte. Køretøjet indeholder blandt andet en container, som kan fyldes med vand. En kran kunne transportere bilen ned i containeren, der blev kørt til et sikret plads ved rensningsanlægget i Lyngby.

Vis handling
- FDM forventer, at importøren og producenten Stellantis (Peugeot, Opel og Citroën red) noterer sig episoden fra Sorø og hurtigst muligt finder ud af, hvad der gik galt og får handlet på det. Vi har set to store tilbagekaldelser på el- og hybridbiler i Danmark det seneste år samt en lang række tilbagekaldelser internationalt. Bilproducenterne ved godt, at udviklingen er gået stærkt, og at de skal være særligt opmærksomme på risikoen for brand i elbiler, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, der dog også maner til besindighed.

Han tilføjer nemlig, at der er registreret seks brande i el- og hybridbiler i den tid, man har målt, ud af i alt cirka 1500 brande årligt. Der er altså intet der tyder på at el- og hybridbiler bryder oftere i brand end konventionelle biler - tværtimod, vurderer han.

- De udgør cirka 3,7 pct. af personbilbestanden ergo burde der i så fald brænde 55 el- og PHEV biler om året, siger Torben Lund Kudsk.

Gode råd
En brand i en bil eller anden genstand ved siden af kan sprede sig til en elbil/hybridbil. Når først der bliver varmt omkring en elbil, så kan batteriet selvantænde og udvikle kraftig brand på grund af den megen energi i batteriet.

Brande i elbilers/hybridbilers batterier skal slukkes via nedkøling over lang tid med store mængder vand, en skumslukker har ingen effekt på selve batteriet.

Lad kun op med via ladeboks til elbil. Et kabel til en almindelig stikkontakt - såkaldt mormorlader - frarådes kraftigt, da det kan overbelaste elinstallationen i hus/carport. En alm. stikkontakten er ikke lavet til langvarig høj belastning.

arrow Efter elbil-brand: Efterlyser regler for brandsikkerhed
04. august 2021 kl. 06:28 Opdateret: kl. 16:16
arrow Beredskabsdirektør: Robotter på vej i kamp mod elbil-brande
03. august 2021 kl. 15:20 Opdateret: kl. 15:19
arrow Beboer: Skal giftbatterier nu stå i alle carporte?
02. august 2021 kl. 14:20 Opdateret: kl. 15:21
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk