20. juli 2019
En såkaldt »TimeTimer« viser altid, hvor lang tid der er tilbage inden næste aktivitet. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

En såkaldt »TimeTimer« viser altid, hvor lang tid der er tilbage inden næste aktivitet. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billedserie: Sådan er dagligdagen på supercentret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billedserie: Sådan er dagligdagen på supercentret
Sorø - 23. februar 2019 kl. 05:30
Af Martin Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

På døren ind til de to klasselokaler i Supercenter Holbergskolen i Dianalund hænger der billeder af klassens faste pædagoger og lærere.

arrow Læs også: Politikere: Luk supercenter og sprogklasse

Et ur på væggen viser altid, hvor mange minutter der er tilbage af den aktuelle aktivitet. Og på tavlen i klasselokalet er der sat billeder op af dagens program, allerede når børnene møder om morgenen.

Tryghed er nemlig vigtigt for de otte børn i supercentret. Det fortæller afdelingsleder Frank Benjamin Hockerup.

- Dagen bliver gennemgået, og børnene bliver inddraget i det. Det handler meget om detaljerne for at skabe tryghed. For eksempel skal de have det rigtige bord og den rigtige stol at sidde på, siger han til DAGBLADET og Sjællandske.

Derfor hænger der billeder af de voksne i supercentret.

- Børnene er sårbare over for de mindste skift. Det kan være en anden voksen, end de er vant til, som er årsagen til et problem senere på dagen, siger Robert Dybbro, der er pædagog i supercentret.

Børnene i supercentret er normaltbegavede, men har en tilknytningsforstyrrelse. Det er ikke medført, men bunder i svigt tidligt i barndommen.

Følelsesmæssigt reagerer børnene som et barn mellem nul og tre år. Derfor er supercentret også sparsomt indrettet.

- Det handler om at minimere sanseindtrykkene, siger Frank Benjamin Hockerup.

Undervisningen i supercentret følger folkeskolens rammer og bestemmelser, men tilpasset det enkelte barn.

- Hvis et barn går i modstand, har vi tid og normering til at tage barnet ud af klassen og stabilisere ham, så undervisningen kan fortsætte for de andre, siger Frank Benjamin Hockerup.

- Kunsten er at kickstarte den følelsesmæssige udvikling. Og målsætningen er, at de opnår så meget selvregulering og livskvalitet som muligt, siger han.

arrow Se billederne: Forældre imod supercenter-lukning
05. februar 2019 kl. 17:55 Opdateret: kl. 17:55
arrow Store omlægninger på vej i specialundervisningen
12. december 2018 kl. 05:35 Opdateret: kl. 15:07

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk