26. juni 2019
Beboerne på St. Ladegårdsvej har henvendt sig til Sorø Kommune for at få sænket hastigheden på vejen. Her er det fra venstre Niels Bjerregård Pedersen, Bjørn Haugaard Pedersen, Karsten Haack, Stig Hammerich, Preben Labo, hunden Molly og Isa Hammerich. Skjult bag Isa Hammerich er det Vivi Labo. Foto: Bjarne Stenbæk
gallery icon

Se billedserie

Beboerne på St. Ladegårdsvej har henvendt sig til Sorø Kommune for at få sænket hastigheden på vejen. Her er det fra venstre Niels Bjerregård Pedersen, Bjørn Haugaard Pedersen, Karsten Haack, Stig Hammerich, Preben Labo, hunden Molly og Isa Hammerich. Skjult bag Isa Hammerich er det Vivi Labo. Foto: Bjarne Stenbæk
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Beboere: Hastigheden må sænkes på Store Ladegårdsvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Beboere: Hastigheden må sænkes på Store Ladegårdsvej
Sorø - 24. januar 2019 kl. 09:56
Af Bjarne Stenbæk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Beboere på St. Ladegårdsvej har afleveret forslag og underskrifter til borgmester og udvalgsformand. Det skriver DAGBLADET og Sjællandske.

sorø: I mangel af en egentlig omfartsvej er det St. Ladegårdsvej, der trækker en stor del af læsset omkring Sorø, og nu har beboerne ved vejen fået nok.

De har sendt en anmodning til politikerne i kommunen med borgmester Gert Jørgensen og formanden for udvalget for teknik og miljø, Jens Nygaard, i spidsen, og anmodningen går på, at hastigheden skal sættes ned på dele af vejen.

- St. Ladegårdsvej er en relativt smal to-sporet vej, der tager meget trafik - og ikke mindst tung trafik, fortæller Isa Hammerich, der er blandt underskriverne.

- Der er ingen cykelsti, og på de smalleste steder er vejen kun 6,30 m bred, mens asfaltbredden andre steder blot er 7 m. Det betyder, at der ofte opstår farlige situationer.

- Også de dårlige oversigtsforhold, når vi skal ud på vejen fra vores boliger, giver problemer, fortsætter Stig Hammerich.

- For os er det en daglig oplevelse, at når vi er drejet ud fra vores ejendom, går der få sekunder,. så har vi en bil helt oppe bagi med blinkende lygter og hornbet i bund. Jævnligt får vi også »fingeren«, men vi køre jo bare ud på vejen. Bilerne kører alt for hurtigt på St. Ladegårdsvej - og på et tidspunkt sker der noget alvorligt her.

Der køres også meget råvildt ned på vejen. Inden for et halvt år har Stig Hammerich, der er jæger, i tre tilfælde måtte hjælpe en bilist med at aflive påkørt råvildt - i andre tilfælde oplever beboerne, at bilister kører et dyr ihjel og bare smider det ind i bagagerummet.

Vejen befærdes eller krydses ligeledes af en del ryttere eller hestevogne. Beboerne fortæller, at rytterne ligesom cyklister og knallertkørere sætter liv og lemmer på spil på vejen.

Ikke mindst lastbiler og motorcykler bidrager også til, at vejen påfører beboerne svære støjproblemer.

Beboerne foreslår, at hastigheden sænkes til 60 kilometer i timen fra nr. 7-9 - lige før jernbanebroen - til ca. 100 meter efter nr. 8 og 19 - altså på Knudstrupvej.

Beboerne vil også gerne have opsat skilte med fuldt stop ved udkørslen fra Fægangen samt ved udkørslen fra Hylstrupvej til Knudstrupvej. Det skal forebygge, at der sker ulykker.

- Endelig foreslår beboerne, at vejen på den strækning, der har en hastighedsbegrænsning på 60 kilometer i timen, bliver malet grøn på begge sider af midterstriberne, som, det kendes fra bl.a. Genges Bro ved Næstved.

- Det betyder, at bilisten får to forskellige informationer om den påbudte hastighed - 60 km-skiltet og den grønne maling på vejen, siger Karsten Haack.

Beboerne peger på, at hastighedsmålinger på sytrækningen har vist, at personbiler ofte kører mere end 80 kilometer i timen - ja, helt op til 110. De fortæller også, at motorcykler typisk overskrider hastighedsgrænsen betydeligt.

- I trafiksikkerhedsrådet har vi 470.000 kr. på budgettet hvert år, fortæller formanden for teknisk udvalg - og trafiksikkerhedsrådet - Jens Nygaard (V).

- Da vi havde de forskellige »sorte pletter« og problematiske vejstrækninger på dagsordenen sidst, blev St. Ladegårdsvej ikke prioriteret. Vi har en række projekter. Denne gang kigger vi på Fulbyvej, på Assentorpvej, Smedevej, Albertikrydset, Storgade/Torvet, Rustkammervej og Katrinelystvej.

- Men vi lytter naturligvis til borgerne, når de bringer problemfelter frem, fortsætter han.

- Så vi vil absolut tage St. Ladegårdsvej med i betragtning, når vi skal fordele budgettet næste gang.

Jens Nygaard siger videre, at foranstaltninger som for eksempel at male en grøn bræmme på begge sider af midterstriben eller sætte fuldt stop-skilte op også skal godkendes af politiet.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk