16. oktober 2018
Semjon Kalinovsky. PR-foto
Semjon Kalinovsky. PR-foto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Anmelselse: Bratch og orgel i klosterkirken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anmelselse: Bratch og orgel i klosterkirken
Sorø - 17. august 2018 kl. 20:49
Af Hans Krarup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Selv om der kun var to medvirkende i koncerten onsdag eftermiddag i Sorø Klosterkirke, hvoraf den ene var kirkens organist Merethe Køhl Hansen, føjede koncerten sig smukt ind i koncertrækken med højt profilerede solister i »Klassisk i Sorø«.

Gæstesolisten havde Merethe Køhl Hansen hentet fra Lübeck, den ukrainske bratschist Semjon Kalinovsky.

Han var et yderst sympatisk bekendtskab, og han fandt sig hurtigt til rette i samspillet med Merethe Køhl Hansen, hvad enten det foregik fra pulpituret ved det store orgel , eller i den anden af kirken ved Steinway flyglet.

I øvrigt var det glædeligt at se, hvor mange tilhørere der havde indfundet sig til koncerten. Et sted mellem 80 og 90.

Og det skyldes nok ikke kun, at det var en gratis koncert. Rygtet om den klassiske koncertrækkes høje standard er nået vidt omkring.

Det er ikke helt nemt at finde egnet repertoire for bratschen - dette lidt større strygeinstrument der klinger lidt dybere end violinen.

Semjon Kalinovsky er imidlertid specialist i at finde velegnet musik, der originalt er skrevet for bratsch , og derfor kunne han præsentere en hel lille perlerække af barokmusik og romantisk musik for dette instrument af Telemann, Eccles, Rheinberger, Max Bruch og Josef Sulcer.

Af sidstnævnte på disse breddegrader ganske ukendte herre hørte vi en yndig Sarabande som ekstranummer.

Koncertens sidste programmerede stykke var Vivaldis C-dur koncert.

Mens mange af de foregående stykker var langsomme, lidt vemodige, i pagt med bratschens mørke, sørgmodige klang, kom der virkelig et friskt pust gennem kirkerummet med Vivaldis musik.

Her foldede Semjon Kalinovsky sig ud i ydersatserne som virtuos på sit instrument .

Midtvejs i koncerten opførte Merethe Køhl Hansen med flugt og fart et af Niels W. Gades hyppigst spillede orgelstykker, nemlig Tonestykke i C-dur.

Det generede hende ikke at begynde forfra, da strømmen i kirken pludselig forsvandt, men kom tilbage et halvt minut senere. Det skal der gode nerver til.

Helt uofficielt var publikum vidne til en debut: Merethe Køhl Hansens lille søn Erik var den tilsyneladende rutinerede bladvender for sin mor ved flyglet.

Sin mors tiltrædelseskoncert i Klosterkirken overværede han i lift.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk