16. september 2021
Ikke mindst saxofonisten Jan Harbeck gjorde koncerten til en stor og smuk oplevelse, mener vores anmelder. Foto: Anders Ole Olsen
Ikke mindst saxofonisten Jan Harbeck gjorde koncerten til en stor og smuk oplevelse, mener vores anmelder. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Anmeldelse: To musikkulturer under samme hvælvinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Anmeldelse: To musikkulturer under samme hvælvinger
Sorø - 29. juli 2021 kl. 14:03
Af Hans Krarup

Sorø Klosterkirke var onsdag aften fyldt med et stort og entusiastisk publikum. Mange inspireret af hjemmesidens overskrift: "Jazz og klassisk i skøn forening i Klosterkirken med Snorre Kirks Kvartet og strygerensemblet Halvcirklen".

Ville foreningen blive "skøn", eller ville den blot vise, at sådan et eksperiment blot ville blive "uskønt"?

De indkaldte musikere var ikke hr. og fru hvem-som-helst: Snorre Kirks kvartet er fire prominente jazzmusikere med års erfaring fra musiktribuner over store dele af jordkloden, og strygekvartetten "Halvcirkel" har også flere år på bagen som gode kvartetspillere.

Primus motor

Der er ingen tvivl om, at primus motor i foretagendet Snorre Kirk sammen med sine folk har lagt mange timers arbejde i at få kombinationen jazzkvartet og strygekvartet til at lykkes.

Og det lykkedes også langt hen ad vejen, selv om man nøgternt må konstatere, at de fire strygere sammenlagt kun var i sving højst 10 minutter i den 80 minutter lange koncert.

De fungerede oftest som smuk, klanglig "tilsætning". Først til allersidst i koncertens sidste nummer, hvor også Magnus Hjort på kirkens Steinway flygel kom ud af busken med en forrygende klaversolo, fik strygerne med deres pizzicato knips og en smuk bratsch solo, afgørende betydning for helhedsopfattelsen af musikken.

Vidunderlig saxofonist

Når koncerten alligevel blev en stor og smuk oplevelse, skyldtes det Snorre Kirks kvartet med den vidunderlige saxofonist Jan Harbeck i front. Han tog nærmest bad i Klosterkirkens akustik, der inspirerede ham til at overgå sig selv i improvisationsteknik og leg med klang og frasering. Det var jazz på højeste plan!

Klaver, bas og trommer var hans jævnbyrdige partnere i et sammenspil, som kun kan lade sig gøre på baggrund af årelang erfaring og venskab.

Stående ovationer

At klassisk kompositionsmusik og improviseret jazz også kan kombineres, viste sig i tilrettelæggelse af programmet, hvor norskfødte Snorre Kirk uden tvivl havde en afgørende betydning.

En smuk jazz-udgave af Edvard Griegs Solveigs sang fra "Peer Gynt"-suiten, og en fabulerende sats over Lili Boulangers fransk-impressionistiske "Rénouveau" virkede velgørende.

Der var stående ovationer fra det begejstrede publikum, og det resulterede i et lille ekstranummer for flygel, bas og trommer. Denne anmelder syntes at kunne genkende en lille dansk sang som inspirationskilde?

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk