19. oktober 2018
Operasanger Ann Petersen. Foto: Anders Ole Olsen
Operasanger Ann Petersen. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Anmeldelse: Opera for fulde sejl i festsalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anmeldelse: Opera for fulde sejl i festsalen
Sorø - 15. august 2018 kl. 21:31
Af Hans Krarup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

»Opera er en slags følelsernes fitnesscenter, hvor vi kan træne både vores kærlighedsmuskel og vores angstmuskel. Men det nytter ikke noget at stå og kigge på maskinerne. Man skal selv gøre arbejdet.«

Sådan har Kasper Holten, Det kgl. Teaters nyudnævnte chef, udtrykt det i sin bog »En lille bog om opera«.

Søndag aften havde »Klassisk i Sorø« inviteret publikum til en aften i Sorø Akademis festsal, som de havde omdannet til sådan et »fitnesscenter«.

Med det resultat, at publikum, der fyldte salen, kunne komme på nærmeste hold af to af Det kgl. Teaters bedste sangere, sopranen Ann Petersen og tenoren Niels Jørgen Riis.

Her fik vi oplevet, hvad der skal til for at være operasanger. Ikke blot store, velskolede, klangfulde og slidstærke stemmer, men også sind, der kan rumme alle mulige menneskelige følelser - udtrykt i forstørret målestok.

Først begejstringen i Elisabeths tonehalarie fra Wagners »Tannhäuser«.

Siden feltmarskalindens væmmelse og foragt for baron Ochs i Richard Strauss´ »Rosenkavaleren«. Derefter Ariadnes længsel og ensomhedsfølelse i »Ariadne på Naxos«, efterfulgt af den overspændte Sentas skildring af »Den flyvende Hollænder« og det efterfølgende skænderi med kæresten Erik, der slet ikke forstår hende.

Og efter pausen den store duet med »Mister Johnson« fra Puccinis »Pigen fra Vesten«, hvor en ung kvindes følelsesregister bliver spillet igennem for fuld udblæsning fra a til z .

Til sidst en stor pose med koketteri, humør og frækhed i »Flagermusen«, hvor Ann Petersen sidst på året skal synge partiet som Rosalinde i nyopsætningen af Johann Strauss´ udødelige operette på Det kgl. Teater.

Hele dette repertoire gennemspillede Ann Petersen særdeles veloplagt.

Hun er i disse år på toppen af sin karriere, og ud over et blændende ydre er hendes stemme nu hendes lydige instrument. Og med en styrke og glans, der placerer hende i verdensklassen.

I duetterne fra »Hollænderen«, »Pigen fra Vesten« og »Flagermusen« fik hun godt følgeskab af Niels Jørgen Riis, som både stemmemæssigt og dramatisk matcher hende fint.

De kender hinanden som gode kolleger fra teatret. Han har udviklet sin oprindeligt lyriske tenor til nu også at omfatte de dramatiske partier. Han har både bid og nerve i sin flotte stemme. Gad vide, om han en dag springer ud som heltetenor i de store Wagneroperaer ?

I en scene fra »Flagermusen« optrådte sangeren Ole Justesen ( i privatlivet Ann Petersens ægtefælle) morsomt og indforstået som fængselsdirektør Frank.

Endelig skal det nævnes , at orkestrets rolle hele aftenen varetoges af Sorø kirkes organist og kunstnerisk leder af »Klassisk i Sorø«, Merete Køhl Hansen.

Det er ret enestående, at hun ved siden af sine forpligtelser på disse områder både kan og tør påtage sig den opgave, aftenen igennem at spille de krævende klaverpartiturer. Hun er musiker af samme karat som aftenens sangere.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk