21. oktober 2018
»Dino with Strings« gav koncert i Sorø Klosterkirke onsdag. PR-foto

Artiklen: Anmeldelse: Blød jazz i lækker indpakning

Anmeldelse: Blød jazz i lækker indpakning
Opdateret 03. august 2018 kl. 08:57
Sorø - 02. august 2018 kl. 20:04

Man behøvede ikke at lytte mere end et par minutter til "That´s all", åbningsnummeret i koncerten onsdag aften i Sorø Klosterkirke, for at finde ud af, at arrangørerne havde grebet rigtigt i posen. Tonerne fra "Dino with Strings" kildrede øregangene, og de i alt ni musikere tog nærmest brusebad i kirkens akustik. Tonerne fra Jakob Dinesens tenor-sax smøg sig blødt og virtuost op og ned ad murene i guirlander, godt fulgt af klaver, bas og trommer, mens strygekvartetten understøttede med flydetoner i lækre, kulinariske samklange. Hatten af for Magnus Hjort, der havde begået arrangementerne for strygerne!

Koncertens klanglige univers bar tydeligvis præg af fusion mellem klassisk og jazz, hvor strygerne var "klassikerne" og de øvrige var " azz-musikerne". Den slags musik er ikke altid lige morsom at lytte til, men her lykkedes eksperimentet, fordi vi havde at gøre med begavede musikere, der både havde æstetikken og den kunstneriske smag i behold. Et par gange gik det alligevel galt, når musikerne tog fat om instrumenterne og gav den gas. Det tålte kirkerummet ikke. Det blev i stedet til bulder og brag, som f.eks. i næstsidste nummer i 1. afdeling: "Lush Life". Den stilfærdige, gennemsigtige musik stod sig bedst i rummet.

Flere af de enkelte numre indledtes med eksperimenterende intro´er, der rent stilmæssigt hverken var klassiske eller jazzede, men som havde til hensigt at pirre øregangene hos publikum. I disse intro´er fik den glimrende pianist Heine Hansen flere gange mulighed for at folde sig ud. Det samme gjaldt bassisten Anders Christensen i en spændende intro til "God bless the Child". Og som en cadeau til strygekvartetten fik de lov til at folde sig ud i en smuk indledning til "Yesterdays". Stilarten kunne man kalde for "jazz-romantik". Operakomponisten Puccini kunne ikke have gjort det bedre!

Primus motor i ensemblet var og blev dog Jakob Dinesen, en musiker af fornem kvalitet, der gjorde underværker med sin T-saxofon fra først til sidst i koncerten. Det var meget sympatisk, at ekstranummeret var med ham selv, kun ledsaget af den "klassiske" strygekvartet. Det var samtidig et signal om, at nu var Sorø Jazzfestival anno 2018 forbi, mens "Klassisk i Sorø" tog sin begyndelse.

Hans Krarup

Køb

Artikel eller billede