14. oktober 2019
Bevar roen og hold på rutinen når vi skifter til sommertid. Foto: Shutterstock/New Africa
Bevar roen og hold på rutinen når vi skifter til sommertid. Foto: Shutterstock/New Africa
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sommertid giver problemer ved sengetid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sommertid giver problemer ved sengetid
SøndagsAvisen - 30. marts 2019 kl. 12:15
Af Katrine Thorlund
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sommertid og vintertid kommer af en eller anden grund altid lidt bag på de fleste. Mange vil synes, at det er rart, at kunne sove en time længere søndag morgen og nyde at dagen føles længere.

Men har man små børn, kan sommertid være noget, der kræver en dyb indånding.

For det kan risikere at lave kludder i sengetiden. Det er nemlig her man mærker, at børnene ikke er trætte. Uret siger at klokken er 19 og tid til seng, men inde i kroppen på de små er klokken kun 18.

Men hvordan skal man så gribe det an? Lade børnene være oppe til de bliver trætte, køre dem trætte med en masse fysiske aktiviteter eller noget helt tredje.

Jeanette Wegge-Larsen er indehaver af sovecoach.dk og har arbejdet med børn og søvn i mere en 12 år.

- Vi, som forældre, skal være bevidste om, at når tiden og lyset skifter, så opdager børnenes kroppe det, også selvom de ikke kan kigge i en kalender, siger Jeanette Wegge-Larsen og fortsætter:

- Skiftet til sommer- og vintertid kan sammenlignes med når vi rejser i forskellige tidszoner. Men da det kun er en time, det handler om her, så bør børnene komme på rette spor inden for fire til syv dage.

Hold rutinen

Uanset om du i forvejen har vanskeligheder ved sengetid eller om det normalt kører af sig selv, så er nøgleordet det samme - nemlig rytme.

Som sovecoach har Jeanette Wegge-Larsen oplevet alle former for søvnudfordringer, men fælles er, at børnene har brug for gode fast rutiner. Også når vi rammer sommertid.

- Det gælder om at holde den samme dagsrytme d. 31. marts. Hvis I normalt står op klokken 7, så skal I stå op klokken 7, selvom man i kroppen har det som om, at klokken er 6. Det er fristende at lade børnene sove længe, men det er unfair, hvis vi også vil have dem i seng til tiden. Man kan ligeså godt skrifte over med det samme og derefter holde rutinen for lure og måltider, forklarer Jeanette Wegge-Larsen.

Én ting er sikkert, jo mere man som forældre bliver anspændt, jo mere bliver børnene.

- Noget af det jeg har erfaret, er, at børnene er så fintfølende, at de kan lure, de tanker vi har. Børn kan mærke, hvis vi føler, noget kan gå galt. Med søvn skal man som forældre tage styringen, så børnene ved, at det har mor og far styr på. Hvis vi synes, det er synd for børnene og kan mærke det på os selv, så kan børnene mærke tvivlen og det kommer os ikke til gode. Vær rolig, trøst hvis der er behov for det og find ro i, at vi ikke kan bestemme, at de skal lukke øjnene og sove lige nu, men vi kan give dem redskaberne til at falde til ro og vi kan være klare omkring rutinen, fortæller Jeanette Wegge-Larsen.

Sovecoachens gode råd:

Find en fornuftig dagsrytme med faste vågne- og sovetider. Start op inden skiftet, så barnet er vant til en rytme.

Følg den nye tid med det samme. Stå op, spis, sov lure og overhold sengetiden som I plejer.

Hav tålmodighed. Holder I jer til den nye tid, så skal det nok løse sig i løbet af fire til syv dage. Børn er meget følsomme og opmærksomme, så det er et spørgsmål om fysisk at vænne dem til det nye.

Det er helt normalt, at børnene opdager at noget føles anderledes, men overordnet set er rutinerne de samme. De skal ikke bekymre sig om, at putterutinen også er anderledes, for den er som den plejer.

Hvis der er fest og ballade i sengen, barnet stiller spørgsmål eller ligger og leger, så bare lad dem ligge. Du kan ikke bestemme, hvornår de skal sove, men du kan vise dem, at det er okay, at de selv falder til ro.

Når børn bliver overtrætte, bliver de sværere at putte. De kan blive sure og kede af det. Hjælp barnet ved at trøste og forsikre dem om at alt er okay - men vær vedholdende med at de skal sove nu. Det er vigtigt at holde fast i rutinen, for hvis du først tager dem med ind i stuen igen, så lærer de hurtigt, at det kan lade sig gøre at lave om på sengetiden og det er en helt ny søvnudfordring. Bevar roen og giv barnet klar besked.