22. september 2019
Kontakten til venner og skole har stor betydning for børn med kroniske sygdomme. Foto: Shutterstock/Iakov Filimonov
Kontakten til venner og skole har stor betydning for børn med kroniske sygdomme. Foto: Shutterstock/Iakov Filimonov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gør kløften så smal som muligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gør kløften så smal som muligt
SøndagsAvisen - 26. februar 2019 kl. 11:28
Af Katrine Thorlund
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

På Midtskolen i Faxe Kommune har man taget materialet 'Skole for mig' fra Danske Patienter til sig. Her bruges det blandt andet som del af en indsats for at nedbringe fravær.

arrow Læs også: Kronisk sygdom påvirker elevers trivsel

Fravær på de danske folkeskoler kan indeles i tre kategorier; sygdom, lovligt fravær og ulovligt fravær. Midtskolen i Faxe Kommune arbejder fokuseret med årsager til øget sygdomsfravær, men sygdom kan være rigtig svært at sætte ind overfor.

- Fravær har mange ansigter. Der er både sygdomme, men det kan også skyldes ting i barnet såsom angst eller ting i hjemmet, hvor barnet føler, at det bør bliver hjemme. Materialet i forhold til at snakke om kronisk og langvarig sygdom understøtter vores arbejde med at forstå fraværet og tage dialogen omkring sygdom, fortæller Dorte Kjørup, afdelingsleder på Midtskolen.

På Midtskolen kan man godt genkende de problematikker, der kan opstå i børn, når de er udfordret af sygdom.

- For de børn, der er kronisk syge eller bliver pludseligt syge, er det en store bekymring, hvad de andre børn tænker om dem. Børn vil gerne være ligesom alle andre og vores arbejde afhænger også meget af, hvordan familien takler det og hvordan vi får lov at hjælpe, forklarer Dorte Kjørup.

Husk eleven

Dorte Kjørup har sammen med en kollega været på kursus i 'Skole for mig' hos Danske Patienter. Her blev det klart, at overgangen mellem skole og sygdom skal være i fokus.

- Det handler i høj grad om at mindske den kløft, der er mellem skole, sygdom og behandling. Det gælder om at gøre kløften så smal som mulig, så man kan hoppe frem og tilbage. Bliver kløften for bred, så kan det være svært at vende tilbage til skolen og kammeraterne. For det påvirker det sociale, at man pludselig er væk til i et længere behandlingsforløb og man bliver hægtet af på det, der sker i skolen, siger Dorte Kjørup

- Man kommer måske tilbage og pludselig leger bedstevennen med en anden. Her kan vi godt arbejde med at sikre den gode kommunikation og huske, at Lise stadig er en del af klassen, selvom hun er væk i to måneder. Man kan sørge for at sende en besked, en tegning eller huske hende, når man inviterer til fødselsdag, tilføjer hun.