18. november 2018
Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Færre taxier på Sjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færre taxier på Sjælland
SøndagsAvisen - 24. august 2018 kl. 13:51
Af Katrine Thorlund
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

På landsplan er antallet af taxier, altså personbiler til hyrevognskørsel, faldet med mere end 25 procent fra 2007 til 2018.

Du kunne altså i 2007 være heldig at preje én af de 5.591 taxier, der kørte rundt i Danmark. I 2018 skal danskerne kæmpe om 4.156 vogne. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Tallene svinger afhængig af, hvor du bor i landet. Det er dog generelt blevet sværere at få en taxi, hvis du bor på Sjælland.

Region Sjælland har med en tilbagegang på mere end 50 procent fra 2007 til 2018 oplevet det største fald blandt regionerne.

I 2007 konkurrerede 822 taxier om kunderne, hvor der i 2018 kun er 398 på vejene.

Men udviklingen er ikke så overraskende, hvis man spørger direktør for Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.

Hun peger på flere grunde til, at tallene har udviklet sig:

- Folk får flere biler, og mængden af privat taxikørsel er blevet mindre. Taxierne dækkede før et behov, som den private bil dækker i dag.

At danskernes måde at transportere sig over de sidste ti år har ændret sig, kan mærkes på vognmændenes indtægter især i områder med lavere befolkningskoncentration.

- Vi ved, at det i visse områder kan være svært at drive en forretning. Derfor omlægger vognmanden sin forretning, og i stedet for en taxitilladelse skifter de til en tilladelse til offentlig service trafik. Chaufførerne kan tjene stort set de samme penge ved at køre for Movia eller kommunerne. De kører derfor i højere grad ældre-, skole- og handicapkørsel, forklarer Trine Wollenberg.

Bor du længere ude på landet, har du måske oplevet nedlæggelser af busruter eller afgange. Også her træder nogle af taxierne til.

- Vi oplever, at man i de tyndtbefolkede områder fjerner busserne, fordi de ikke giver mening at have en stor bus kørende med måske kun én passager. Der bliver busserne ofte afløst af flexruter og servicetransport kørt af vognmænd. For vognmændene betyder det, at de i stedet for at køre taxi på alle tider af døgnet, nu kan køre offentlig service trafik i dagtimerne. Bilerne er altså ikke forsvundet fra vejene, der er blot sket en omfordeling, siger Trine Wollenberg.