6. december 2019
En aktiv erhvervshavn i Korsør er ifølge havnedirektør Jimmi Jørgensen en vigtig del af Korsørs identitet, som det ville være synd at fjerne, men formand for miljø-, plan og landdistriktsudvalget Jørgen Grüner (SF) ønsker ikke, at Korsør Havn skal være en erhvervshavn. I stedet skal den være et maritimt fristed med fokus på boliger, cafeer og forretninger.
En aktiv erhvervshavn i Korsør er ifølge havnedirektør Jimmi Jørgensen en vigtig del af Korsørs identitet, som det ville være synd at fjerne, men formand for miljø-, plan og landdistriktsudvalget Jørgen Grüner (SF) ønsker ikke, at Korsør Havn skal være en erhvervshavn. I stedet skal den være et maritimt fristed med fokus på boliger, cafeer og forretninger.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skrot, støv og støj ud af Korsør Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skrot, støv og støj ud af Korsør Havn
Slagelse - 01. august 2018 kl. 06:02
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Formand for miljø-, plan og landdistriktsudvalget Jørgen Grüner (SF) ønsker ikke, at Korsør Havn skal være en erhvervshavn. I stedet skal den være et maritimt fristed med fokus på boliger, cafeer og forretninger.

arrow Læs også: Lange udsigter for at få skrot væk fra Korsør Havn

Lastning, losning af skibe og lastbiler ud og ind ad Korsørs veje med eksempelvis store skrotmængder skal være historie, hvis det står til udvalgsformanden.

- Det er klart min vision, at Korsør Havn ikke i fremtiden skal være en erhvervshavn, men jeg er også godt klar over, at det ikke bare sker med et fingerknips. Jeg er faktisk enig i de bekymringer, som borgerne har fremsat om det uheldige i at have støjende og støvende skrotvirksomheder liggende midt i en by, siger Jørgen Grüner til Sjællandske. Han bor selv på Årslev Engvej i Slagelse.

Han ønsker ikke at sætte tid i år på, hvornår hans vision i bedste fald kan være gennemført. Aktuelt undersøger kommunen ifølge Jørgen Grüner med borgmester John Dyrby Paulsen (S) i spidsen mulighederne for at flytte de mest støjende aktiviteter fra Korsør Havn til Stigsnæs Havn, der er ejet af energiselskabet Ørsted - tidligere DONG A/S.

Korsør Havns direktør Jimmmi Jørgensen giver ikke meget for Jørgen Grüners visioner om en maritim boligfremtid i havnen.

- Det ville da være synd og skam. Tag til Odense og se, hvor kedeligt det bliver, hvis man dropper den aktive erhvervshavn og i stedet bygger høje glasboliger, hvor beboerne med fem meters afstand kan side og glo ind i hinandens lejligheder. Højhuse bygget så tæt på kajkanten, at man ikke kan gå sig en tur langs havnen. For hvad er et maritimt miljø? - boliger, en and og en havkajak og intet andet, spørger Jimmi Jørgensen, der selv bor i Odense.

- Korsør er jo historisk tæt forbundet til skibsfart og havneaktiviteter, så det ville da være et overgreb af dimensioner bare at fjerne det dna fra byens mangeårige historie. I dag har vi netop en mangfoldig havn, der rummer en aktiv erhvervshavn i fin harmoni med det kulturelle historiske fæstningsområde, siger Jimmi Jørgensen.

Udvalgsformand Jørgen Grüner har holdt møde med blandt andet Eva Langballe, der i Sjællandske er stået frem med heftig kritik af skrotaktiviteterne som repræsentant for en borgergruppe, der ønsker »skrotten ud af havnen«.

Af referatet fra mødet fremgår, at kommunen nu har pålagt Helsingør Jern og Metals (HJM) at gennemføre en støjundersøgelse udført at et uvildigt firma.

- Det er en kostbar undersøgelse, som vi ikke bare pålægger virksomheder med mindre, der er vægtige grunde til det. Jeg forventer, at undersøgelsen er klar i september, hvorefter vi politisk kan behandle virksomhedens miljøgodkendelse med eventuelle skærperede støjkrav på vores oktober-møde, siger Jørgen Grüner.

Også de årlige skrotmængder er der fokus på. Den anden skrotvirksomhed HJ Hansen (HJH) har opgjort den årlige mængde skrot til 150.000 ton, mens der i Helsingør Jern og Metals (HJM) miljøgodkendelse er opført 4000 ton skrot årligt. Mængderne er dog langt større, så de 4000 ton henviser formentlig til, hvor mange ton, der maksimalt må ligge på Korsør Havn. Kommunen har sat en juridisk undersøgelse i gang.

Indtil den nye støjmåling foreligger, er det indskærpet Helsingør Jern og Metals (HJM), at der kun må udskibes skrot på hverdage kl. 7-18 og lørdage kl. 7-14.

arrow Kommunen var forbi skrotplads: - Ingen anmærkninger
14. juli 2018 kl. 07:30 Opdateret: kl. 13:23
arrow Skrot deler vandene i Korsør
12. juli 2018 kl. 06:30 Opdateret: kl. 09:50

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk