17. oktober 2019
Morten Dahlin (V) er en af de kandidater, der satser på Facebook og andre sociale medier. Det gør ham dog ikke usynlig i fysisk forstand. Han ynder ligesom modkandidaten Tom Block (S) også at komme ud. Foto: Hans Jørgen Johansen
gallery icon

Se billedserie

Morten Dahlin (V) er en af de kandidater, der satser på Facebook og andre sociale medier. Det gør ham dog ikke usynlig i fysisk forstand. Han ynder ligesom modkandidaten Tom Block (S) også at komme ud. Foto: Hans Jørgen Johansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Politikere spytter tusindvis af kroner i selvpromovering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere spytter tusindvis af kroner i selvpromovering
Opdateret 04. juni 2019 kl. 09:24
Slagelse - 04. juni 2019 kl. 06:30
Af Carsten Lysdal
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Bilister på landets motorveje har de seneste fire uger mødt halmballer og ladvogne iklædt valgbannere, og i bybilledet hænger folketingskandidaternes kontrafejer i hver en lygtepæl, ligesom flere måske kommende landspolitikere hænger på ydersiden af bybusser og ikke mindst præger såvel uge- som dagblade i denne tid.

arrow Læs også: Lokale stemmeslugere slog til på valgdagen: - Det er en vild tillid at få

Der satses dog også på de digitale platforme, hvor Facebook er et yndet værktøj. Det samme gælder Instagram, hvor de såkaldt sponserede opslag figurerer som aldrig før. Det er opslag, der betales for, og som derfor når ud til flere brugere.

- Vi kan helt klart se en stigning i brugen, konstaterer Astrid Haug, indehaver af et bureau af samme navn, hvor hun rådgiver kunder udi anvendelsen af sociale medier.

En af de folketingskandidater, der blandt andet satser på den digitale sti, er Venstres Morten Dahlin, opstillet i Slagelse og dermed Sjællands Storkreds.

Det skriver Sjællandske tirsdag.

Han har indtil videre brugt 47.135 kroner på Facebook-annoncer på sin egen personlige politikerprofil, viser det sociale medies eget annoncebibliotek, der giver et indblik i, hvor mange penge eksempelvis politikere spytter i promoveringen personligt.

- Vi har valgt at bruge en del af kronerne online. Det er en god måde at komme i kontakt med folk på. Politik og budskaber skal ikke udelukkende være forbeholdt dem, der holder avis, siger Venstre-kandidaten, som desuden prioriterer at møde vælgerne, hvor de er, og i øvrigt også har flere annoncer i aviser og lignende.

At han ligger væsentligt over, hvad flere andre kandidater bruger på netop Facebook-annoncer og opslag, er en kendsgerning. Eksempelvis har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugt knap 30.000 kroner på sin egen personlige profil. Her skal det imidlertid siges, at Venstres partiside står for en indirekte promovering. Og her lyder beløbet, der er brugt på annoncer, på 634.138 kroner. (opgørelse fra mandag)

Ser man i den forbindelse på Venstres kandidat i Holbæk-kredsen, tidligere Slagelse-borgmester Stén Knuth, har han indtil videre spenderet 2.174 kroner på Facebook.

- Jeg har brugt meget lidt. Jeg vægter at være ude. Jeg har indtil videre delt mange flyers og brochurer ud, og de fleste penge bruges på plakater og bannere, siger Stén Knuth, der anslår sit valgkampsbudget til omtrent 200.000 kroner.

Ifølge Socialdemokratiets lokale kandidat i Slagelse, Tom Block, gælder det for ham om at være i kontakt med vælgerne. Ikke bare på de sociale medier, hvor han, indrømmer han, ikke satser lige så meget som visse andre.

- Det havde været fint med en stor pengepose, men det har jeg ikke. Jeg synes nu også, det er vigtigere, at vi møder vælgerne fysisk, siger Tom Block, der allerede i august sidste år indledte valgkampen. Dengang kom de første brochurer på gaden.

- Det er klogt at begynde tidligt. Det er nok begrænset, hvad det hele kan gøre nu, fordi der er så meget, siger socialdemokraten, som personligt satser på at gå fra dør til dør.

- Man kan mærke på folk, at de synes godt om, at vi kommer. Der er stor genkendelighed, lyder det fra kandidaten, hvis partiformand, statsministerkandidat Mette Frederiksen, ifølge Facebooks annoncebibliotek i øvrigt har annonceret for 317.488 kroner siden marts.

Det beløb ligger ud over de 518.253 kroner, som partiets egen side har spenderet for.

arrow Se listen: De er valgt i Sjællands Storkreds
07. juni 2019 kl. 00:06 Opdateret: kl. 17:13
arrow FAKTA: Her er de 179 medlemmer af Folketinget
06. juni 2019 kl. 21:37 Opdateret: kl. 21:38

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk