23. oktober 2021
Brandeksperts undersøgelser styrker mistanke om forsikringssvindel i forbindelse med Scandinavian Star-brand. Gruppe ønsker task force.
gallery icon

Se billedserie

Brandeksperts undersøgelser styrker mistanke om forsikringssvindel i forbindelse med Scandinavian Star-brand. Gruppe ønsker task force.
Foto: Løchen, Per/NTB scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mordbrand: Trekløvers private efterforskning peger i retning af forsikringssvig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Mordbrand: Trekløvers private efterforskning peger i retning af forsikringssvig

Branden på Scandinavian Star i 1990 var ikke en tilfældig pyromans værk. Det kan lokalt trekløver i selskab med brandekspert bevise med en diger bunke dokumentation, lyder det fra hovedpersonerne. Ønsket er nu en fornyet efterforskning, og minister er åben.

Opdateret 02. marts 2021 kl. 11:31
Slagelse - 02. marts 2021 kl. 06:40
Af Carsten Lysdal

- Tænk, hvis du havde hørt din familie dø i et skrigende flammehav, men ingen gad lede efter gerningsmanden bagefter.

arrow Læs også: Beskyldes for at sylte særlig task force: Minister har holdet klar snart

Sådan runger ordene fra tidligere skibsmaler Mike Axdal fra Korsør, der i branden på Norges-båden Scandinavian Star den 7. april 1990 mistede både sin far og bror.

Siden har han kæmpet for retfærdighed, blandt andet som formand for den danske støtteforening for færgebrandens ofre og pårørende, og han er ikke mindst gået i brechen for en sandhed, der ifølge ham ikke har fået lov at fylde.

Dette var nemlig ikke en tilfældig pyromans ugerning, men personer, der kendte skibet indgående, der stod bag, lyder anklagen, der bakkes op af ny dokumentation.

Åbner for sag

Ved branden afgik 159 mennesker ved døden, heriblandt 25 børn under 15 år, og mens rigsadvokat og 13 justitsministre igennem tiden, bevidst eller ubevidst, har leget kispus med Folketinget, den demokratiske kontrol og retssikkerheden, som Mike Axdal beskriver det, er det nu glædeligt, at den 14. minister i rækken, Nick Hækkerup (S), nu har åbnet for at se på sagen igen.

Det sagde han tilbage i november, og mandag bidrog lokalt trekløver bestående af Mike Axdal selv, tidligere politiefterforsker Thomas Vesth og jurist Iben Brinkland til en styrket mistanke om, at skibet blev sat i brand formentlig med henblik på forsikringssvindel.

De har stået for en større, privat efterforskning, hvor også en brandekspert på Danmarks Tekniske Universitet, civilingeniør Lars Schiøtt Sørensen, nu bidrager med nye detaljer om selve branden.

Og den del har ikke været genstand for politimæssig efterforskning, lød det i et skriftligt svar til Folketingets retsudvalg i efteråret.

Den 19. november 2020 erkendte justitsministeren rettere, at politiets og anklagemyndighedens arbejde omkring Scandinavian Star-sagen er mangelfuldt.

- Det er jo en sag, som er 30 år gammel, og vi er ved at prøve at finde rammer for en ny undersøgelse, sagde ministeren endvidere forleden, da han blev spurgt ind til sagen som led i et såkaldt §20-spørgsmål.

Norsk politi har i øvrigt oplyst, at efterforskningen af et økonomisk motiv for mordbranden, som gruppen selv benævner episoden, ikke har kunnet gennemføres i tilstrækkeligt omfang. Det skyldes, at oplysningerne fra dansk politi om ejer- og rederforhold var utilstrækkelige.

Det skal ses i sammenhæng med, at dansk politi aldrig har set det som en opgave at efterforske mistanken om netop en mordbrand.

Nye beviser

Frem til 2014 antog norsk politi, at det netop var en tilfældig pyroman, en dansk lastbilchauffør, der i øvrigt intet skulle kende til skibe, der havde sat skibet i brand natten til 7. april 1990 under sejladsen fra Oslo til Frederikshavn.

Ifølge brandekspert Lars Schiøtt Sørensen er det dog ingenlunde sandheden, er hans postulat. Og han lægger gerne hovedet på blokken.

Brandene på skibet har krævet »planlægning, teknisk indsigt, viden om accelerering af brande, adgang til områder, som passagerer ikke har adgang til, bevidst sabotage af brandforebyggende foranstaltninger m.v.« som det fremgår af hans beregningsrapport.

Resultaterne fremlagde han mandag formiddag på et pressemøde og forstår i øvrigt ikke, hvorfor man i sin tid ikke foretog lignende undersøgelser.

Netop hans analyser plus alt det øvrige materiale, som den private efterforskningsgruppe har stået for, skal ses som en del af årsagen til, at ministeren nu åbner for at undersøge sagen igen.

Ifølge Thomas Vesth, der ingen relationer har til branden som sådan, men har bistået støtteforeningen igennem årene, er der tale om et gennembrud.

- Og hvis ikke man bruger de oplysninger i forhold til en videre efterforskning, så er det klart fordi, man ikke vil og ønsker en opklaring.

Knoklet i flere år

Han har sammen med Mike Axdal og ikke mindst Iben Brinkland arbejdet benhårdt. De mener således også nu, at nye beviser - eksempelvis dokumentation af falske certifikater, der hjalp til at få sat skibet i drift trods en reel uforsvarlig stand - kan bidrage til, at det hele undersøges til bunds. Selv om det snart er 31 år siden, branden fandt sted.

- Vi har gennemgået støtteforeningens materiale. Vi har været i dialog med vidner samt skibs- og brandtekniske eksperter, som kendte forholdene ombord på Scandinavian Star. Vi har indhentet oplysninger fra andre private efterforskninger. Og vi har gennemgået 30 år gamle film, der ikke tidligere har været inddraget af politiet i efterforskningen, siger han i den forbindelse.

Hvad tidshorisonten for en ny undersøgelse er, vides ikke.

Gruppen ønsker i øvrigt en særlig task force til at forestå efterforskningen.

arrow Efter 31 års kamp: Nu indledes nye undersøgelser af mordbrand
14. maj 2021 kl. 06:22 Opdateret: kl. 06:23
arrow 30 år efter mordbrand: - Jeg kan stadig høre skrigene
04. april 2020 kl. 06:00 Opdateret: kl. 13:50
arrow Politiet afviser nye anmeldelser i Scandinavian Star-sag
09. januar 2019 kl. 07:11 Opdateret: kl. 13:08
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk