20. november 2019
Eleverne skal programmere en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken. For eksempel en cykelsensor der blinker, når den registrerer, at der kommer en bil bagfra. Her er elever i Helsingør i sving. Foto: Mikal Schlosser
Eleverne skal programmere en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken. For eksempel en cykelsensor der blinker, når den registrerer, at der kommer en bil bagfra. Her er elever i Helsingør i sving. Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mere sikker skolevej på skemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mere sikker skolevej på skemaet
Slagelse - 21. oktober 2019 kl. 07:11
Af Arne Svendsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mange forældre får koldsved ved tanken om den første dag, deres barn skal klare sig selv i trafikken. Men nu er der måske hjælp på vej. Nemlig fra børnene selv.

På Hvilebjergskolen får 29 elever fra 6. klasse chancen for at undersøge, hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger, der kan gøre det mere trygt og sikkert at færdes på skolevejen.

Det sker på Engineering Day 2019, der afvikles i uge 45 på skoler i hele Danmark.

Hvilebjergskolen holder Engineering Day torsdag 7. november.

Her skal eleverne bruge dagen på arbejdet med at programmere en såkaldt micro:bit - en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken.

Eleverne skal overveje, hvor og hvordan de vil bruge micro:bit til at forbedre trafiksikkerheden.

Det kunne for eksempel være ved at programmere en cykelsensor, der blinker, når den registrerer, at der kommer en bil bagfra.

- Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.

Tankegangen er, at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre, fremgår det af en udsendt meddelelse fra arrangørerne.

Eleverne skal bruge både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde en løsning, der kan forbedre trafiksikkerheden.

De får erfaring med og viden om brug af sensorer og om programmering.

Engineering Day har samarbejdet med DRs Ultrabit, som har delt Ultra:bit-klassesæt ud til skoler i hele landet.

Knap 200 lærere fra 132 skoler i Region Sjælland har tilmeldt deres elever til Engineering Day.

Projektet er udviklet til 4. - 6. klasse på mellemtrinnet, men også mange elever i 7.- 9. klasse i udskolingen deltager i projektet om skolevejen.

Mere konkret går opgaven ud på at hjælpe Anna fra 6. klasse med at finde en tryg skolevej til hendes lillebror Oliver.

Anna selv er god til at færdes i trafikken, men hun har tit set farlige situationer med biler, cyklister og gående på vej til skole.

Så hvordan kan Anna hjælpe sin lillebror?

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk