16. juni 2021
Selvom Maya Kate i dag er 26 år, er hun stadig mærket af sin skoletid, hvor hun ifølge hende selv blev stemplet som en bølle - uden egentlig at være det. Foto: Anders Ole Olsen
Selvom Maya Kate i dag er 26 år, er hun stadig mærket af sin skoletid, hvor hun ifølge hende selv blev stemplet som en bølle - uden egentlig at være det. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Maya fik »bølle«-stempel: Måtte ikke lege med de andre børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Maya fik »bølle«-stempel: Måtte ikke lege med de andre børn

Siden et forældrepar har fortalt til Sjællandske, at deres søn ændrede adfærd, efter han blev stemplet som en »bølle« på Dalmose Skole, fortæller flere nu samme historie. Maya Kate har selv været det barn, der følte sig stemplet. I dag er hun 26 år, men hun husker stadig tydeligt, hvilken konsekvens det havde for hendes skoletid.

Slagelse - 06. november 2019 kl. 09:24
Af Fleur Sativa

- Jeg har måske ikke altid været den, der kunne sidde stille i for lang tid. Der skulle helst ske noget. Men jeg har aldrig været ubehøvlet eller en møgunge.

26-årige Maya Kate tænker tilbage på sin skoletid. Fra børnehaveklassen til og med 6. klasse gik hun på Hashøjskolen i Slagelse, men da hun skiftede skole til Dalmose Skole syd for byen, ændrede alt sig.

- Pludselig var det bare sådan, jeg blev behandlet. Pludselig var jeg en bølle, husker hun.

Maya Kate er således én af flere, som Sjællandske har været i kontakt med, der nikker genkendende til oplevelsen af, at behandlingen af børn kan have betydning for deres adfærd.

Reaktionerne kommer efter, at et forældrepar er stået frem og har fortalt til avisen, at deres otte-årige søn, William, opførte sig udadreagerende, forstyrrende og opfarende i skoletiden, efter han ifølge dem blev opfattet som en »bølle« og ekskluderet fra klassens fællesskab.

Venindes forældre forbød legeaftaler

For eksempel blev den otte-årige dreng ikke inviteret med til klassekammeraternes fødselsdage, og i perioder fik han eneundervisning på skolelederens kontor. Oplevelser, som Maya Kate husker fra sin egen skoletid.

På Dalmose Skole blev hun også ofte taget ud af klassen og modtog eneundervisning, ligesom hun fik at vide, at hun ikke måtte lege med de andre elever fra klassen, fortæller hun.

- Til et forældremøde, hvor mine forældre ikke deltog, der sagde min klasselærer endda til de andre forældre i klassen, at deres børn ikke skulle lege med mig. For jeg var jo »en bølle«, mente han. At han havde sagt det, fik jeg at vide af de andre elever, forklarer Maya Kate, som senere fik fortalt, at hun heller ikke længere måtte lege med sin bedste veninde.

Noget, forældrene til veninden selv meddelte Maya Kate, da hun havde en legeaftale hjemme hos dem, beskriver hun.

- Der fortæller de mig, at jeg ikke er noget godt eksempel. Og fem minutter efter, jeg var blevet sat af, kunne jeg derfor ringe til min mor, som måtte komme og hente mig igen, fortæller hun.

Flere oplever det samme

Men Maya Kates oplevelser står ikke alene. Sjællandske har været i kontakt med flere forældre, der har oplevet deres børn stå i samme situation, hvor de er blevet behandlet anderledes eller ekskluderet fra et fællesskab på deres skole.

De har ikke ønsket at stå frem med deres historie, men på Facebook fremgår det på samme måde, at flere kender til problematikken.

- Det dér er præcis det, mit barn er udsat for, skriver blandt andre Maria Jasmin Denice Holm i en kommentar til artiklen om otte-årige William, som i dag har skiftet skole til Søbæk Skole i Holbæk, hvor han trives.

Ifølge hans forældre, Heidi og Michael Bønlykke Jensen, skyldes det, at han her mødes med positive forventninger. Noget, der understøttes af forskning på området, som fastslår, at negative forventninger til børn - både hos voksne og hos de øvrige børn - kan have en negativ afsmittende effekt.

Maya Kate, der selv har oplevet at blive set som »bøllen« i sin skoletid, forstår godt, hvorfor det er sådan:

Har sat spor ind i voksenlivet

- Der var jo ingen overhovedet, der forventede andet af mig, end at jeg var til besvær. Og når man bliver behandlet sådan i lang tid nok, så bliver man en bølle. For hvorfor skulle man være andet end det, de siger, at man er, spørger hun retorisk

Fordi Maya Kate følte sig uønsket i sin klasse på Dalmose Skole, begyndte den dengang 13-årige pige helt at blive væk fra undervisningen. I stedet satte hun sig ofte ved togskinnerne og »rullede en joint«, forklarer hun. Noget, hun ellers aldrig tidligere havde gjort.

Men hun ønskede ikke at være i klassen længere.

- I virkeligheden var jeg rasende og ked af det indenvendigt. Jeg ville jo bare gerne være som de andre. Men jeg blev aldrig talt til. I stedet blev jeg talt om. I særdeleshed når jeg ikke var der. Og hvis jeg gjorde noget som en reaktion på det, så blev jeg sendt ud af klassen og fik eneundervisning, forklarer Maya Kate.

Til sidst blev hun derfor smidt ud af Dalmose Skole efter en konfrontation med en lærer. Og siden gik hun ikke i skole i et år, før hun genoptog sin skolegang.

Men selvom Maya Kate i dag har bestået en HF-eksamen og er glad for sit arbejde som billetkontrollør, har oplevelserne i hendes skoletid sat sine spor i voksenlivet.

- Selv den dag i dag, der gør jeg alt, der står i min magt, for at blive hørt. Jeg argumenterer for mine holdninger mere end andre. Fordi jeg er så bange for igen at blive overset og igen ikke blive taget seriøst, siger hun.

Nuværende skoleleder på Dalmose Skole, Tina Ellekjær, var ikke skoleleder, da Maya Kate gik på skolen. Hun har ikke ønsket at udtale sig i sagen om William.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk