23. oktober 2018
Siden dette billede er taget af HJ Hansens skrotplads, er der bygget en mur langs havnekajen for at forhindre skrotdele i at falde i vandet. HJ Hansen har tilladelse til at udskibe 150.000 ton skrot årligt. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Siden dette billede er taget af HJ Hansens skrotplads, er der bygget en mur langs havnekajen for at forhindre skrotdele i at falde i vandet. HJ Hansen har tilladelse til at udskibe 150.000 ton skrot årligt. Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lange udsigter for at få skrot væk fra Korsør Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lange udsigter for at få skrot væk fra Korsør Havn
Opdateret 13. august 2018 kl. 07:55
Slagelse - 13. august 2018 kl. 06:00
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Jeg forstår godt borgernes bekymringer, når det gælder transporten til og udskibningen af skrot fra Korsør Havn, men som erhvervshavn er vi underlagt havneloven, hvor der er modtagepligt. Derfor kan vi ikke bare sige stop for skrot, siger borgmester John Dyrby Paulsen (S) til Sjællandske. Han understreger samtidig, at skrotvirksomhederne naturligvis til punkt og prikke som alle andre virksomheder i øvrigt skal overholde miljølovgivning og de miljøtilladelser, som er udstedt af kommunen.

arrow Læs også: Skrot, støv og støj ud af Korsør Havn

Formand for miljø-, plan og landdistriktsudvalget Jørgen Grüner (SF) har tidligere her i Sjællandske forklaret sin vision om, at Korsør Havn nedlægges som erhvervshavn. I stedet skal havnen ifølge SF-eren være et maritimt fristed med fokus på boliger, cafeer og forretninger. Det er ikke en vision, som borgmesteren deler.

- Det er da et legitimt synspunkt, men jeg har ingen ønsker eller planer om at nedlægge Korsør Havn som erhvervshavn. Her driver vi en udmærket forretning, som er en vigtig aktivitet både for vores kommune og for Korsør, siger John Dyrby Paulsen.

Jørgen Grüner oplyste samtidig med sin vision for Korsør Havns fremtid, at havnens erhvervsaktiviteter inklusiv udskibningen af skrot kunne flyttes til Stignæs. En løsning som han fortalte, at John Dyrby Paulsen arbejdede på.

- Det er korrekt, at jeg har haft en dialog med energiselskabet Ørsted, der ejer havnen i Stigsnæs, men der er absolut ingen afklaring. Før vi som kommune kan gå ind i noget, skal der være helt konkrete muligheder og et forløb for, at vi kan drive en forretning ved eventuelt at overtage havnen i Stigsnæs. Og her er vi slet ikke, siger John Dyrby Paulsen.

Sjællandske har kontaktet energiselskabet Ørsted (tidl. DONG A/S) for at høre om deres strategi for havnen i Stigsnæs, som er den eneste egentlige havn, de ejer i Danmark ud over kajanlæg ved Asnæsværket og havnepladser ved Kyndbyværket og i Skærbæk, som anvendes ved transport af biomasse.

- I takt med at vi frem mod 2023 udfaser brugen af kul, gør vi os naturligvis nogle overvejelser om vores fremtidige engagement i Stigsnæs Havn. Vi undersøger pt mulighederne for at bruge havnen som transithavn for udskibning af biomasse til vores kraftværker. Det kan komme på tale at sælge havnen, men det er der ikke truffet en endelig beslutning om endnu, siger Søren Alsing til Sjællandske. Han er Head of Fuel hos Ørsted.

Han ønsker ikke at gætte på, hvad en eventuel køber vil gøre ved havneanlægget i Stigsnæs.

En større gruppe af borgere har klaget til kommunen over skrotvirksomhedernes aktiviteter i Korsør Havn med henvsining til, at de støjer, støver og sviner med tabt skrot, der flyder ned i Korsør Nor. Støvet fra skrotten er med stor sandsynlighed kræftfemkaldende, mener borgerne. Hertil pegerne borgerne på, at al skrot køres til havnen på lastbiler gennem byen - ligesom alt gods til og fra havnen i øvrigt gør.

Kommunen har indskærpet Helsingør-firmaet HJM Recycling, der udskiber skrot fra en plads ved Glasværket i Korsør Inderhavn, at det støjende arbejde kun må foregå på hverdage kl. 7-18 og lørdage kl. 7-14. Hertil er firmaet pålagt at få udført en støjmåling med henblik på fornyelse af miljøtilladelsen, som politikerne efter planen skal behandle på deres oktober-møde.

Direktør Jesper Olsen fra HJM Recycling har tidligere oplyst til Sjællandske, at firmaet forventer at udskibe mindst 50.000 ton skrot om året. Den anden skrotvirksomhed HJ Hansen fra Odense har en miljøtilladelse, der tillader udskibning af 150.000 ton skrot årligt fra Korsør Havn.

HJM Recycling har netop brugt en million kroner på at miljøsikre deres plads med en 35 centimeter tyk betonbund ved Glasværket bag de blå jernvægge, som de har lejet af Korsør Havn. På pladsen kan ligge cirka 4000 ton skrot, der svarer til to skibsladninger.

HJM Recycling har været på pladsen i inderhavnen ved siden af Glasværket siden foråret 2013. Samme år hvor HJ Hansen etablerede plads til skrot længere inde i inderhavnen for foden af siloerne i det tidligere Scanglas. Her er netop bygget en mur for at hindre spild i havnen.

arrow Kommunen var forbi skrotplads: - Ingen anmærkninger
14. juli 2018 kl. 07:30 Opdateret: kl. 13:23
arrow Skrot deler vandene i Korsør
12. juli 2018 kl. 06:30 Opdateret: kl. 09:50

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk