19. januar 2021
Affaldet hober sig op i indgangen til Røde Tårn. Det er dog ikke bare affald. Det er værket "tutta plastica", som møder den besøgende.
gallery icon

Se billedserie

Affaldet hober sig op i indgangen til Røde Tårn. Det er dog ikke bare affald. Det er værket "tutta plastica", som møder den besøgende.
Foto: Jakob M. Bové
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kunst og affald skal give hed klimadebat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunst og affald skal give hed klimadebat
Slagelse - 07. december 2009 kl. 08:45
Af Jakob M. Bové
Klimadebatten bliver hedere dag for dag, og nu har Slagelse også givet sit væsentlige bidrag til debatten. En udstilling med den afdøde debatskabende billedhugger Claes Birchs værker indtog lørdag Røde Tårn og vil fylde tårnet indtil den 24. januar 2010.

Værkerne omhandler hovedsagligt klima, selv om kunstneren i ligeså høj grad beskæftigede sig med generelt med dystre temaer.

- Jeg er glad for, at værkerne kan blive udstillet, fordi det er værker, som skal arbejde i folk. De skal sætte tanker i gang. Men det kræver, at folk kan komme og opleve dem. Det kan de nu, forklarer Claus Birchs datter Olivia Birch, som var kommet for at åbne udstillingen.
Bekymret forud for sin tid
Selv om mange af udstillingens værker er mere end 20 år gamle, så er de højaktuelle i forhold til den klimadiskussion, som raser. Men den aktualitet havde Olivia Birch gerne været foruden.

- Min far var bekymret forud for sin tid, men jeg har svært ved at glæde mig over, at hans værker er så aktuelle netop nu. Det betyder nemlig, at der ikke er sket noget på klimafronten. Det er sørgeligt, konkluderer Olivia Birch.

Udstillingen er anderledes i sin form og sit udtryk. Eksempelvis er indgangspartiet udsmykket med store bunker af affald. Det er Claes Birchs kendte værk "tutta plastica", og det værk er et god indikator for, hvordan Claes Birch så sig selv som kunstner.

- Min far var en gammeldags kunstner, fordi han havde et budskab. Han havde ingen synlig ironi i det, han lavede, og lod næsten aldrig budskabet forplumre af æstetiske hensyn.

- Derfor skulle æstetikken ikke overskygge budskabet. Begge dele - æstetik og mening - var lige vigtige for ham, forklarer Olivia Birch.
Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk