17. november 2018
Dansk Skoleidræt og DIF har med støtte fra TrygFonden udviklet undervisningsmaterialet til junioridrætslederuddannelsen.Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Dansk Skoleidræt og DIF har med støtte fra TrygFonden udviklet undervisningsmaterialet til junioridrætslederuddannelsen.Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Idræt smeder de store og små elever sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Idræt smeder de store og små elever sammen
Slagelse - 09. november 2018 kl. 11:07
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Junioridrætslederuddannelsen på Vemmelev Skole gør de yngste elever mere aktive og de ældre elever klogere på planlægning, innovation og formidling.

Det er fakta, efter Vemmelev Skole i samarbejde med Dansk Skoleidræt i dettte skolår har tilbudt valgfaget junioridrætsleder.

20 elever undervises en gang om ugen i, hvordan de planlægger og gennemfører idrætsaktiviteter og lege for børn. Den teoretiske viden afprøves i praksis, fordi junioridrætslederne er »hyret« til at lave aktiviteter for børnene i SFO´en.

Det oplyser skolens leder Emil Krapper.

- Det er ikke tilfældigt, at vi har valgt at tilbyde udskolingseleverne junioridrætsledervalgfaget. Skolen har igennem en længere periode haft fokus på, hvordan idræt og bevægelse kan bruges til at styrke sociale kompetencer, trivsel og læring, siger Emil Krapper.

- Vi ved nu med den nyeste forskning, at god tilrettelagt idræt og bevægelse kan højne elevernes trivsel og læring, og derfor er det meget vigtigt for os som skole at inspirere vores elever til at være fysisk aktive. Når de ældre elever planlægger og igangsætter idræt og bevægelse for de små, får vi skabt rollemodeller, som de små ser op til, og dermed får vi flere elever aktive, understreger Emil Krapper

På junioridrætsleder valgfaget undervises eleverne blandt andet i motorisk udvikling og træning, planlægning og formidling og hvordan man udvikler og justerer aktiviteter i forhold til den målgruppe, som undervises.

- Det er en win-win situation for vores elever, fordi både de små og store får noget ud af samarbejdet, ja man kan sige, at de gør hinanden gode. De store lærer, hvad det vil sige at undervise børn og får nogle helt unikke erfaringer med nogle kompetencer, som vil være meget vigtige i deres fremtidige uddannelse, siger Emil Krapper.

Han peger på, at børnene lærer at være innovative, at planlægge sammen med andre, at formidle og at være omstillingsparate, hvilket er kompetencer som er vigtige i det 21. århundrede.

- De små bliver inspireret og får ud over det en tryghed ved at kende de store børn. Det gør mig stolt og varm om hjertet, når jeg ser en af vores 0. klasser gå sammen med en 8. Klasse, fordi de kender hinanden fra junioridrætsleder undervisningen, siger Emil Krapper

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk