23. oktober 2019
En renovering af banelegemet involverer også SK Forsyning. Skinner skal nemlig sænkes - det samme skal de kabler, forsyningsledninger og andet, som forsyningsselskabet står for lige under.
gallery icon

Se billedserie

En renovering af banelegemet involverer også SK Forsyning. Skinner skal nemlig sænkes - det samme skal de kabler, forsyningsledninger og andet, som forsyningsselskabet står for lige under.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gennemgribende renovering i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gennemgribende renovering i gang
Opdateret 10. oktober 2019 kl. 07:38
Slagelse - 10. oktober 2019 kl. 07:13
Af Carsten Lysdal
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sandheden er måske ilde hørt. Ikke desto mindre tages kritik af aflysninger, forsinkede DSB-toge og lignende til efterretning i praktisk forstand.

Således har DSB og Banedanmark påført sig arbejdshandskerne og renoverer i disse år nedslidte skinner, der i den grad trænger til en smukkesering på strækningen mellem Ringsted og Korsør. Det skriver Sjællandske.

Sporenes dårlige stand betyder nemlig, at togtrafikken til tider har været afviklet med nedsat hastighed på dele af strækningen. Og med udsigt til højhastighedstoge og så få forstyrrelser i fremtiden som muligt skal der være styr på banelegemet.

Det er Banedanmark, der er rygraden i den kollektive trafik og derfor også bygherre på projektet såvel i Slagelse som andre dele af strækningen.

Renoveringen er samtidig den direkte årsag til, at trafikanter, der bevæger sig over eller bare ved Stormbroen i Slagelse, nu kan se kabler, der trækkes langs rækværket. Og hvad er så meningen med dem?

SK Forsyning er en del af arbejdet, idet skinnerne ind mod og fra stationen - afhængigt af hvilken retning du kommer fra - skal sænkes i forbindelse med denne optimering af banelegemet.

Forvandling i Slagelse
  • 5 km. nye skinner og ca. 7000 nye sveller
  • 7 km. sporkasse
  • Fornyelse af perron 2 og 3
  • Nyt drænsystem på hele stationen
  • 23 sporskifter fjernes. 8 fornyes
  • Væk med 1000 meter køreledningsanlæg
  • 1500 meter nyt køreledningssystem
  • Alle signaler på nær tre flyttes
  • Spor 1 og 4 forlænges ca. 350 meter
  • Forsyningsledninger sænkes
  • 140 meter spunsvæg ved spor 4
  • To nye sidespor (B-spor)
  • Gammelt standeranlæg fjernes

- Vi er blevet bedt om at sænke de kabler, vi har under skinnerne, lyder det fra kommunikationsansvarlig Malene Sadowski, der betegner projektet som et spændende af slagsen.

Det skyldes ikke mindst omfanget af arbejdet, der blandt andet indbefatter, at der skal graves nye tunneller til kabler og forsyningsledninger, fordi de eksisterende ligger for højt til, at skinnerne som planlagt kan sænkes.

Det er ligeledes årsagen til, at der oppe på Stormbroen langs fortov og rækværk er strippet lange pølselignende kabelskjulere.

Den første etape af renoveringen af hele strækningen har fundet sted i forår og sommer. Til næste år - i 2020 - bliver der dog tale om en gennemgribende fornyelse af Slagelse Station. Det være sig i form af eksempelvis fem kilometer splinternye skinner, to nye perroner, nyt drænsystem, nye køreledningssystem og meget andet.

Anden etape finder sted i 2022 og to år frem, hvor den sidste del af strækningen fornyes.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk