20. november 2019
David Drachmann Sunne ses her (med løftede hænder) ved indvielsen af brinttankstationen i Korsør. Han oplyser, at den ikke kan bruges til brintbusserne, som EU har stillet Slagelse Kommune og Region Sjælland i udsigt, så derfor er det vigtigt, at varmeværk og brintfabrik er bygget færdig, når brintbusserne kommer ved udgangen af 2017. Foto: Thomas Olsen
David Drachmann Sunne ses her (med løftede hænder) ved indvielsen af brinttankstationen i Korsør. Han oplyser, at den ikke kan bruges til brintbusserne, som EU har stillet Slagelse Kommune og Region Sjælland i udsigt, så derfor er det vigtigt, at varmeværk og brintfabrik er bygget færdig, når brintbusserne kommer ved udgangen af 2017. Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flere investorer til Korsørs brinteventyr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere investorer til Korsørs brinteventyr
Opdateret 11. februar 2016 kl. 12:00
Slagelse - 10. februar 2016 kl. 06:12
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Direktøren for EUE, Energy Universe Europe, med hjemsted på Glasværket i Korsør, David Drachmann Sunne, siger til Sjællandske, at der bestemt ikke er god tid i forhold til planlægning og etablering af SK Forsynings halmfyrede varmeværk sammen med en brintfabrik i Korsør. Investorerne til energieventyret er på plads, men det skal hænge sammen med EUs program for brintbusser.

- Jeg har bemærket mig de politiske drøftelser og uenigheder om placering og udarbejdelse af lokalplaner. Placeringen er imidlertid ikke vigtig. Om det bliver Storebælt Erhvervspark eller Korsør Erhvervspark er ligegyldig. Det vigtigste er, at både varmeværk og brintfabrik kan være opført og i drift helst senest ved udgangen af 2017, siger David Drachmann Sunne til Sjællandske.

Han forklarer det med sammenhængen til EU-projektet med i alt 120 brintbusser fordelt ud over europæiske byer. Slagelse Kommune er sammen med Region Sjælland udset og godkendt til at få 10 busser. De leveres forventelig i slutningen af 2017.

- Hvis vi ikke har noget brint at fylde på busserne, så er vi ilde stedt, og så kan EU givet finde andre steder til deres projekt med brintbusser. Hertil er busserne en vigtig del for selve forretningsdelen for brintfabrikken, siger David Drachmann Sunne.

Den nuværende brinttankstation i Korsør kan ikke bruges til busserne, da de ifølge David Drachmann Sunne kører på et andet tryksystem end personbiler, som brinttanken i Korsør er bygget til.

Investeringen i brintfabrikken beløber sig til cirka 70 millioner kroner, mens EU-projektet med brintbusserne har et budget på cirka 30 millioner kroner.

Ifølge David Drachmann Sunne er der mange investorer at vælge mellem. Møder med nogle af dem har allerede været holdt blandt andet med deltagelse af borgmester Stén Knuth (V) og administrerende direktør i SK Forsyning Henrik Lundgaard.

- Valget af investorer til brintprojektet skal ske ud for strategiske overvejelser i forhold til, hvad der bedst vil hjælpe os her i Slagelse Kommune og vores grønne omstilling, siger David Drachmann Sunne.

Han giver som eksempel, at valget kan stå mellem internationale gasvirksomheder, virksomheder der bygger brintfabrikker eller rene pengeinvestorer.

- Vi skal blandt andet se på, hvilken slags investor der vil sikre de laveste priser på brint, siger David Drachmann Sunne.

Han understreger, at selve forretningen ved brintprojektet i samarbejde med varmeværket, som køber fabrikkens 65 grader varme overskudsvand fra brintproduktionen, er så god, at der er flere investorer at vælge mellem.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk