4. juni 2020
Først bliver kanonjollen trukket, skubbet og trillet på sin vogn.
gallery icon

Se billedserie

Først bliver kanonjollen trukket, skubbet og trillet på sin vogn.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En helt særlig lystbåd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En helt særlig lystbåd

Først skub og træk. Derefter kranløft og så roning.

Slagelse - 22. maj 2020 kl. 09:15
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et noget specielt fartøj blandede sig forleden med de mere gængse lystfartøjer, da kanonjollen Corsør atter fik vand under kølen via den store kran i Korsør Lystbådehavn, der kan løfte 20 ton.

7,1 ton viste måleren på kranen, da kanonjollen blev svinget ud over kajen. Efter fulgte den to ton tunge kanon, som kranen også sænkede ned.

- Samlet vejer kanonjollen op mod 13 ton med mandskab, når også ballaststen er kommet ombord, siger formand for Korsør Kanonjollelaug Per Dræby Nielsen.

Han efterlyser roere til det historiske krigsskib, der var en frygtløse og effektiv modstander mod den engelske flådes store krigsskibe, så snart det vel og mærke var vindstille i Storebælt mellem 1807 og 1814.

- Der er plads til 12 roere, men i øjeblikket er vi kun 10, så nye må meget gerne melde sig. Vi skal også øve os i at sejle den med sejl - hvis muligt gerne i forbindelse med Korsør Sejlklubs onsdagskapsejlads, siger Per Dræby Nielsen. Han tilføjer, at nu hvor fitnesscentrene er lukkede, så er roning en god styrketræning.

Korsør Kanonjollelaug er stiftet i 2017 med omkring 60 medlemmer i dag. Kanonjollen Corsør blev søsat i august 2019.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk