10. december 2019
Det næste halve år skal ZBC i blandt andet Slagelse udvikle og teste nye undervisningsforløb. Skolen er nemlig blevet udvalgt som modelskole i det nye landsdækkende projekt »Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne«, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og samtidig øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne. Privatfoto
Det næste halve år skal ZBC i blandt andet Slagelse udvikle og teste nye undervisningsforløb. Skolen er nemlig blevet udvalgt som modelskole i det nye landsdækkende projekt »Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne«, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og samtidig øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever former fremtidens erhvervsskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever former fremtidens erhvervsskole
Slagelse - 26. juni 2019 kl. 11:28
Af Fleur Sativa
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I 2025 kommer der til at mangle godt 70.000 faglærte, forudsiger Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Men det vil nyt projekt nu rette op på.

Derfor vil industriuddannelserne på ZBC i blandt andet Slagelse det næste halve år være med til at udvilke og afprøve nye undervisningsforløb.

Skolen er nemlig blevet udvalgt som modelskole i det nye landsdækkende projekt, »Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne«, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og samtidig øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne.

- På ZBC har vi allerede meget fokus på, hvordan vi indretter de bedste uddannelsesmiljøer, og vi har de seneste år både investeret i alt fra nye maskiner og teknologi til bygninger med gode studiemiljøer. Med dette projekt sætter vi endnu mere fokus på innovativ undervisning, så det ser vi meget frem til, fortæller uddannelseschef på ZBC, Michael Bang Dyrehave, der derfor er glad for at være en del af projektet.

Det er VIA University College, der er projektleder og kører projektet i et tæt samarbejde med organisationen Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG).

Når de to organisationer over det næste års tid har udviklet og afprøvet nye undervisningsforløb i samarbejde med de involverede erhvervsskoler, vil de nye undervisningsforløb blive gjort til koncepter.

Eleverne fra de involverede erhvervsskoler vil blive inddraget i forløbet gennem blandt andet løbende interviews. hvor de vil blive spurgt ind til, hvordan de oplever de nyudviklede undervisningsforløb.

- Intentionen er at styrke erhvervsskoleelevernes faglige stolthed gennem undervisningsforløb, hvor de er aktive, fordyber sig fagligt, bliver udfordret og er med til at udvikle deres fag, forklarer lektor og projektleder Jeppe Egendal fra VIA University College i Aarhus.

Koncepterne, som kommer ud af arbejdet med skolerne, bliver lagt online på en hjemmeside, så alle landets erhvervsskoler kan anvende den nye undervisning og få gavn af projektets erfaringer, resultater og nyudviklede undervisningsforløb.

- Det er vigtigt, at eleverne på erhvervsuddannelserne kommer til at opleve faglig stolthed og bliver gode til at fordybe sig. Og det er vigtigt, at vi får uddannet flere faglærte til fremtidens arbejdsmarked. Derfor er det her et projekt, der er behov for, forklarer direktør Lars Kunov fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG).

Projektet løber over det næste halvandet år med 2,6 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden.

I alt deltager fem erhvervsskoler som modelskoler. Ud over sjællandske ZBC, som også tæller afdelingerne i Ringsted og Roskilde, er fire jyske erhvervsskoler udpeget som modelskoler.

Ud over de fem modelskoler vil der også indgå 10 såkaldte spredningsskoler. I alt kommer projektet til at involvere cirka 600 erhvervsskoleelever og -lærere.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk