21. juni 2021
Mike Axdal er en af de kræfter, der har presset på. Han er i dag glad. Han mistede sin bror og sin far ved branden.
gallery icon

Se billedserie

Mike Axdal er en af de kræfter, der har presset på. Han er i dag glad. Han mistede sin bror og sin far ved branden.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Efter 31 års kamp: Nu indledes nye undersøgelser af mordbrand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Efter 31 års kamp: Nu indledes nye undersøgelser af mordbrand

Lokale Mike Axdal, der mistede sin bror og far ved branden på Scandinavian Star for 31 år siden, gav ikke op. Hans ihærdige kamp for sandheden, som han har kæmpet sammen med blandt andre politiefterforsker Thomas Vesth, bærer nu frugt. Folketinget iværksætter uvildig undersøgelse.

Slagelse - 14. maj 2021 kl. 06:22
Af Carsten Lysdal

En særskilt enhed bestående af jurister, advokater og eksperter fra allerøverste hylde, en såkaldt task force, nedsættes nu med henblik på at komme til bunds i sagen om mordbranden på Scandinavian Star den 7. april 1990.

arrow Læs også: OVERBLIK: Her er katastrofen på Scandinavian Star

Her afgik 159 mennesker ved døden, heriblandt 25 børn under 15 år.

Samtlige af Folketingets partier bakker op om at skyde 15 millioner kroner i en uvildig undersøgelse af reder-, ejer- og forsikringsforhold, efter talrige justitsministre igennem tiden, enten bevidst eller ubevidst, ellers ikke har gjort noget synderligt ved sagen, selv om spørgsmålene hobede sig op.

Frem til 2014 antog norsk politi, at det var en tilfældig pyroman, en dansk lastbilchauffør, der i øvrigt intet skulle kende til skibe, der havde sat skibet i brand natten til 7. april 1990 under sejladsen fra Oslo til Frederikshavn.

Den mangelfulde efterforskning - eller mangel på samme - har fået knubbede ord med på vejen.

- Jeg er glad for, at et bredt flertal nu er blevet enige om at få undersøgt elementer i sagen om den tragiske brand på Scandinavian Star. Det skylder vi ikke mindst ofrene, men også de efterladte, der den dag i dag fortsat sidder tilbage med ubesvarede spørgsmål. Undersøgelsen vil forhåbentlig kunne skabe mere klarhed over sagens faktiske omstændigheder, siger justitsminister Nick Hækkerup (S), der får ros med på vejen.

Vækker glæde

Det får han af tidligere skibsmaler Mike Axdal fra Korsør, der i branden på Norges-båden mistede både sin far og bror. Han har i årevis kæmpet for retfærdighed, blandt andet som formand for den danske støtteforening for færgebrandens ofre og pårørende, og han er ikke mindst gået i brechen for en sandhed, der indtil videre ikke er kommet frem, mener han.

- For det første er det simpelthen så urimeligt, at man har undladt at undersøge sagen i bund. Nu er jeg dog bare så glad og overvældet over, at ministeren skubber spaden i jorden, som han gør nu. Han har fået samtlige af Folketingets partier med, og den her beslutning om en uvildig undersøgelse er jo netop det, vi har anmodet om, siger Mike Axdal, der henviser til samarbejdet med jurist Iben Brinkland og ikke mindst tidligere politiefterforsker Thomas Vesth, som ad flere omgange - senest for ganske nylig - påpegede, at der er noget, der stinker i sagen.

- Der har været så mange usandheder og bortforklaringer. Folk, der siger det ene, mens andre siger noget andet. Nu er jeg dog langt mere fortrøstningsfuld. Jeg er jo nok også en af de få, der samler flere kræfter, jo mere modstand jeg får, beskriver Mike Axdal, som ikke bare kæmper sin families sag.

- Sagen er tragisk. Jeg kæmper for min familie, men jeg kæmper altså også for alle andre ofre og efterladte, der ikke har fået den retfærdige behandling, de fortjener, siger han.

Thomas Vesth er ligeledes vældig glad over, at opfordringen om nye undersøgelser i uvildig regi er blevet taget alvorligt.

- At bruge tre år af mit liv på at nå til dette punkt er jeg meget tilfreds med. Det er lokale kræfter, der har gjort det her muligt. Det er første gang nogensinde, at man undersøger de her forhold, som Danmark egentlig skulle have stået for. Kigger man tilbage, ser man, at både danske og norske politimestre var godt tilfredse med en hurtig afklaring, og de undlod derfor at efterforske, mener han.

Kan ende med politisag

Task forcen vil vare i halvandet år, men allerede efter det første halve vil den første status foreligge. Det er kravet i det kommissorium, som Folketingets partier er enige om.

»Vurderer politiet og anklagemyndigheden på baggrund af task forcens arbejde, at der er grundlag for at iværksætte en politimæssig efterforskning, forudsættes efterforskere fra politiet og relevant personale fra anklagemyndigheden, der måtte indgå i task forcens arbejde, at arbejde videre med sagen i politiet og anklagemyndigheden, hvis de selv er indforståede hermed,« lyder det endvidere, hvilket glæder de lokale kræfter, der ventes at bidrage med dokumentation.

Det samme gør alle relevante myndigheder og andre, der måtte blive spurgt til sagen.

»Det forudsættes, at task forcen vil være opsøgende i forhold til at sikre, at relevant materiale, som videnspersoner (f.eks. støtteforeninger mv.) måtte være i besiddelse af, i videst muligt omfang stilles til rådighed for task forcen. Task forcen vil f.eks. kunne opfordre relevante personer og støtteforeninger mv. til at stille relevant materiale til rådighed for task forcen.«

Forsikringssvindel

Resultatet af den private efterforskning, som Mike Axdal, Thomas Vesth og Iben Brinkland har stået for, styrker mistanken om, at skibet blev sat i brand med henblik på forsikringssvindel.

Samtidig har de bragt brandekspert Lars Schiøtt Sørensen på banen. Han mener, at det er mennesker med indsigt og viden om skibet, der står bag.

Han mener at kunne konkludere, at brandene på skibet, som der var flere af, har krævet »planlægning, teknisk indsigt, viden om accelerering af brande, adgang til områder, som passagerer ikke har adgang til, bevidst sabotage af brandforebyggende foranstaltninger m.v.«, som det fremgår af hans beregningsrapport, der blev fremlagt i starten af marts.

De tre mener samtidig nu, at nye beviser - eksempelvis dokumentation af falske certifikater, der hjalp til at få sat skibet i drift trods en reel uforsvarlig stand - kan bidrage til at skabe klarhed.

arrow Scandinavian Stars forsikringsforhold skal undersøges
12. maj 2021 kl. 12:38 Opdateret: kl. 12:40
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk