23. maj 2019
Her en visualisering fra COWI, der viser klimasikringen med højre diger på Sprogø.
Her en visualisering fra COWI, der viser klimasikringen med højre diger på Sprogø.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Diger skal sikre Storebæltstunnel mod oversvømmelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Diger skal sikre Storebæltstunnel mod oversvømmelse
Slagelse - 13. september 2018 kl. 09:25
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den 14. oktober 1991 strømmede Storebælts vand ind i borehullerne på Sprogø og fyldte den endnu ikke færdige tunnel under Storebælt. Dengang var det ikke klimaforandringernes skyld, at et hul i tunnellen gav Storebælts vandmasser adgang. Men sådan kan det blive i fremtiden, hvis der ikke udvises rettidig omhu ved at gøre digerne omkring Sprogø og ved Halsskov højere, så togskinnerne under Storebælt er sikret mod fremtidige oversvømmelse som følge af ekstremt højvande og/eller større bølger som følge af klimaforandringerne.

Da Storebæltsforbindelsen blev designet for ca. 30 år siden, var forventningerne til de fremtidige maksimale havvandstande og bølgehøjder mindre end i dag.

Sund & Bælt er derfor i samarbejde med Barslund A/S og Zøllner A/S netop gået i gang at klimasikre jernbanetunnellen ved Sprogø. I en rapport udarbejdet af COWI anbefales det, at man senest i 2025 bør hæve digerne omkring tunnelportalen på Sprogø og i Halsskov.

Vurderingen er lavet på baggrund af prognoser, som kan vise den forventede udvikling 50 år frem i tiden. Her er det muligt at sammenholde klimaudviklingen med designgrundlaget fra Storebæltsforbindelsen i 1988, som modsvarer en 10.000 års hændelse. Et måleværktøj som benyttes til at vurdere, hvor ofte en voldsom hændelse finder sted.

- En 10.000 års hændelse optræder statistisk sjældent, men hvis den så opstår, så vil den være langt mere voldsom end en 100 års hændelse. Det gør det muligt for os at vurdere i hvor høj grad, vi skal være på forkant med klimasikringen, fortæller Jan Lyngsø, driftsleder ved Sund & Bælt.

Klimasikringen er beregnet til at koste 30 mio. kr. Projektet er tilpasset, så digerne nemt skal kunne udvides yderligere, hvis det igen bliver relevant i fremtiden.

Arbejdet står færdigt i foråret 2019

Bilisterne vil i perioden bemærke en del maskin- og lastvognstransporter til og fra Sprogø. Sund & Bælt understreger dog, at de daglige bilister ikke vil være påvirket af arbejdet.

Klimasikringen omkring tunnelportalen ved Halsskov forventes at være afsluttet ved udgangen af 2021.

Fakta om sikringen:
De nuværende diger på Sprogø kan modstå en vandhøjde på 2,5 m over daglig vande. I fremtiden forventes højvande ved en 10.000 års hændelse om 50 år at komme op på 3,25 m over daglig vande.

De nuværende diger, som skal modstå bølgerne, kan lige nu modstå en bølgehøjde på 4,0 m. I fremtiden forventes den maksimale bølgehøjde ved en 10.000 års hændelse at komme op på 4,4 m.

Den nuværende digehøjde på nordsiden af Sprogø er på 5,0 m. I fremtiden forventes digehøjden at blive 6,5 m.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk