18. november 2019
Katrine Andersen, Nina Plechtchev og Oliver Horndrup fra 7. A. på Antvorskov Skole fortæller en af dommerne, Frantz Visti Hansen fra Slagelse Gymnasium, om deres alternative blomstervander. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Katrine Andersen, Nina Plechtchev og Oliver Horndrup fra 7. A. på Antvorskov Skole fortæller en af dommerne, Frantz Visti Hansen fra Slagelse Gymnasium, om deres alternative blomstervander. Foto: Thomas Olsen
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det regnede med opfindelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det regnede med opfindelser
Slagelse - 06. oktober 2017 kl. 10:37
Af Per Vagnsø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En potteplante, der står under en glaskuppel, kan vande sig selv, fordi der dannes dug under kuplen. Regnvand, der renses, kan forsyne en bolig med vand til alle formål, og en tønde kan forvandle saltvand til ferskvand. 175 elever fra 7. årgang på Antvorskov Skole, Stillinge Skole og Vemmelev Skole har i den seneste tid tænkt opfindsomme tanker, og torsdag blev idéerne under det fælles tema »Vand på godt og ondt« præsenteret og bedømt i Antvorskov-hallen ved den anden lokalefinale i Antvorskov Skoles Learning TechLab.

Nina Plechtchev, Oliver Horndrup og Katrine Andersen fra 7. D på Antvorskov Skole viste, hvordan en potteplante kan vande sig selv, hvis den bliver spærret inde under en glaskuppel, så der dannes dug. Med en lampe rettet direkte mod kuplen bliver der varmt nok til dugdannelse.

Elever fra 7. A og 7. B på Stillinge Skole havde opfundet et miljøvenligt fotosyntese-system, hvor planter under en glaskuppel også indgik suppleret med spyt og med urin som gødning.

- Vi var rundt på skolen og bestikke folk med slik for at få dem til at tisse i en kop, forklarede Julie Madsen.

En anden gruppe fra de to klasser i Stillinge lavede kaffe af filtreret regnvand.

- Det har været sjovt at tænke på end anden måde, end vi plejer. Læreren spurgte, hvordan man kunne bruge en vaskemaskine uden at bruge drikkevandvand, og så videreudviklede vi idéen, fortalte Lærke Elsborg.

Men tænker børnene mon i det daglige på at spare på vandet?

- Ja. Når min far børster tænder, lader han vandet løbe, og så slukker jeg for det, oplyste Natasja Petersen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk