11. december 2019
Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov: - Den nye bane over Køge er den store forandring.                     	Foto: Jens Wollesen
Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov: - Den nye bane over Køge er den store forandring. Foto: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DSB erkender forringelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB erkender forringelser
Slagelse - 03. december 2019 kl. 08:37
Af Per Vagnsø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da DSB i oktober oplyste, at køreplanskiftet den 15. december vil give flere togafgange mellem Slagelse og København, var det en sandhed med modifikationer. Eva Black, der bor i Albertslund og arbejder som læge på Slagelse Sygehus, kan i hvert fald ikke få øje på forbedringer i hendes transportmuligheder med tog.

arrow Læs også: Flere tog til og fra Slagelse

Eva Black har fundet ud af, at hun får næsten en times ekstra transporttid mellem Albertslund og Slagelse.

- Det skyldes, at den ene hurtigtog-afgang morgen og aften sløjfes, så der kun er ét hurtigtog og et bumletog, lyder det fra Eva Black.

Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, giver hende ret.

Han antager, at hun med bopæl i Albertslund tager toget fra Høje-Taastrup Station, og hvis det er den gamle banestrækning mellem Roskilde og København, man skal rejse til og fra, kører der fra den 15. december i myldretiderne morgen og eftermiddag/aften et hurtigt IC-tog mindre end i dag.

- Det er rigtigt, at den nye bane over Køge bliver betjent af det IC-tog, der kører mellem København og Aarhus, fra den 15. december. Det er politisk bestemt, at den nye bane skal benyttes, og at der skal køre IC-lyntog, siger Tony Bispeskov.

Når det resulterer i dårligere service for visse pendlere mellem hovedstadsområdet og Slagelse, skal det ses i lyset af, at togene fra København kører ad to veje - den gamle bane over Roskilde og den nye bane over Køge - før de samles i Ringsted.

- Den nye bane er den store forandring, og kunne vi sætte flere tog ind i det hele taget, er vi inde i, at hovedbanegården er en flaskehals, der giver begrænsninger, ligesom det ville kræve mere plads på skinnerne, siger informationschefen.

At der alt i alt bliver tale om flere togafgange mellem København og Slagelse, gælder stadig, men det bliver først og fremmest i weekenderne og om aftenen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk